webForumDet fria alternativet

EOF trots recordset

ASPur ASP

7 svar · 342 visningar · startad av kristoffer

Medlem sedan juni 20001 257 inlägg
Frågan#1

När jag ställer frågan i query analyzer returnerar den poster. Men när jag kör nedanstående asp-kod blir det EOF. Varför?

Set objRS = Server.CreateObject("ADOdb.Recordset")
strSQL = "SELECT per.intId, per.strName, IIF(pls.intId_spt IS NULL, '', ' selected') AS strSelected FROM tblPerson_per AS per LEFT OUTER JOIN tblPersonLinktblSport_pls AS pls ON (per.intId = pls.intId_per AND pls.intId_spt = 6) "
objRS.Open strSQL, strConn, 0, 1, &H0001
While Not objRS.EOF
 Response.Write "<option value=""" & objRS("intId") & """" & objRS("strSelected") & ">" & objRS("strName") & "</option>"
 objRS.MoveNext
Wend
objRS.Close
Set objRS = Nothing

Någon måste väl ha nån idé?

Medlem sedan juni 200032 969 inlägg

vilken rad får du felmeddelandet på?

Jag kan inte bli klok på varför det där inte ska fungera. Jag har tänkt mycket, tro mig. ;)

Mvh,

Jag har gjort sidan så liten som möjligt och tagit bort onödigt i sql-satsen och nu ser den ut så här:

<%
strConn = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & Server.MapPath("\db\mydatabase.mdb") & ""
Set objRS = Server.CreateObject("ADOdb.Recordset")
strSQL = "SELECT per.intId FROM tblPerson_per AS per LEFT OUTER JOIN tblPersonLinktblSport_pls AS pls ON (per.intId = pls.intId_per AND pls.intId_spt = 6)"
objRS.Open strSQL, strConn, 0, 1, &H0001
While Not objRS.EOF
 Response.Write objRS("intId")
 objRS.MoveNext
Wend
objRS.Close
Set objRS = Nothing
%>

När jag kör den frågan i InterDev får jag upp posterna så som jag vill ha det. När jag kör asp-sidan får jag EOF. Vad i hela friden är det frågan om??

Om jag ändrar sql-satsen till

strSQL = "SELECT per.intId FROM tblPerson_per AS per LEFT OUTER JOIN tblPersonLinktblSport_pls AS pls ON (per.intId = pls.intId_per)"

så blir det inte EOF på asp-sidan. Men villkoret måste vara med.

Jag kör Access och fältet intId är av datatypen Tal.

Är det en bugg i ASP?

Hmm. Måhända är det en ADO-bugg (eller feature). Jag har dock aldrig sett på maken!

Mvh,

Kan det ha att göra med att jag har PM-fält i tabellerna. De brukar ju kivas. Jag plockar ju dock inte ut dem.

Att du har dem i tabellerna skall inte kunna påverka, då du inte gör någonting med dem i SQL-frågan.

Mvh,

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.25f56b17
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)