R RanXeroX Medlem sedan maj 2000 829 inlägg Frågan 4 sep. 2001 17:39 #1 Hej (igen)
Jag har hört att det ska finnas en fil liknande rc.local. men den ska aktiveras när du startar X ,
finns den eller är det jag som har hört fel ..
Om ja... vad heter den , och vart finns den ?
En fråga till.. hur gör man för att starta X när man startat datorn .. by default..
jag kör slackware 8.0 .. och jag måste skriva startx.. finns det något annat sätt att göra på ...
så att man får x automatiskt..
jag kör windowsmanager icewm..
// XeroX
------------------
Fragor ger svar och svar ger kunskap - hur fan fixar jag till svenska bokstaver??
Rogger Medlem sedan jan. 2000 566 inlägg För att starta X vid boot öppnar du din '/etc/inittab'. Leta rätt på raden 'id:3:initdefault:' och ändra 3:an till en 5:a. Klart!
I 'xinitrc' borde du kunna lägga till grejer för X.
/R
------------------
Roger Eriksson, Tullinge
< rogger@linux.nu >
R RanXeroX Medlem sedan maj 2000 829 inlägg Tja ba..
jag provade båda..
men inget av dem funkade... sorry..
jag kör slackware 8.0 ... om det hjälper..
om du har några fler förslag så är det bara att säga till
// XeroX
------------------
Fragor ger svar och svar ger kunskap - hur fan fixar jag till svenska bokstaver??
F front Medlem sedan aug. 2000 380 inlägg Jag har för mig att det skiljer sig lite mellan de olika distributionerna vilken runlevel som startar X.
Jag är ganska säker på att det ska vara runlevel 4 för att få igång X vid start i Slackware.
Så testa att ändra "id:3:initdefault:" till "id:4:initdefault:" i /etc/inittab.
R RanXeroX Medlem sedan maj 2000 829 inlägg Ska testa..
// XeroX
------------------
R RanXeroX Medlem sedan maj 2000 829 inlägg Hmm,
jag provade 4 och det fungerade..
men problemet just nu är att jag har
instalerat icewm.. och trivs bra med den.
Jag har skapat en fil i hem katalogen som heter .xinitrc
Så när jag valde 4 så startade gnome.. och det vill jag inte ha och jag fick inte välja icewm.
Hur gör jag fö ratt ändra så jag får icewm som första alternativet vid inloggingen..
// XeroX
------------------
F front Medlem sedan aug. 2000 380 inlägg Hur ser din .xinitrc fil ut då?
Jag använder själv inte icewm så jag vet inte komadot för att starta det, men när jag ska starta kde från min .xinitrc fil så kör jag exec startkde .
Det finns flera filer i /var/X11R6/lib/xinit/ katalogen som används för att starta olika GUI's. Så kolla igenom filerna i den katalogen efter någon som verkar starta icewm.
Om du hittar någon filsom verkar rätt så kopiera allt i den till din .xinitrc fil.
R RanXeroX Medlem sedan maj 2000 829 inlägg Jag har skapat min .xinitrc fil själv .. och jag har skrivit
exec icewm
iden...
// XeroX
------------------
Rogger Medlem sedan jan. 2000 566 inlägg Har du 'icewm' i din path. Om inte lägg till hela sökvägen i '.xinitrc' ex. /usr/bin/icewm...
/R
R RanXeroX Medlem sedan maj 2000 829 inlägg Jag har inte problem med att starta icewm,
men att starta det automatiskt...
när burken går upp..
// XeroX
------------------