MattiMedlem sedan dec. 19996 592 inlägg Nu behöver jag hjälp igen.. eftersom jag inte hittat nån bra php-guide än så kan jag inte göra det själv :(
Ok, jag behöver ett enkelt formulär där besökaren fyller i sitt namn, epost adress och kommentar, vad ska jag skriva?
Det skulle även vara bra om man kunde få det så att e-post adressen som besökaren fyllt i läggs i "from" fältet.. (så att jag direkt kan klicka på reply i Outlook).
...så.. hur gör jag?
------------------
::[ Matti Kolu ]
::[ www.mk.st ]
[Redigerat av Matti den 24 feb 2000]
PhOrPhErMedlem sedan feb. 20002 300 inlägg Uhmm...
Antag att feedback formuläret ligger i dokumentet feedback.php3
Gör ett formulär:
<FORM ACTION="feedback.php3" METHOD="post">
Namn:
<INPUT TYPE="text" NAME="namn" SIZE="30">
Email:
<INPUT TYPE="text" NAME="mail" SIZE="30">
Kommentar:
<TEXTAREA NAME="kommentar" COLS="30" ROWS="8"></TEXTAREA>
<INPUT TYPE="submit" VALUE="Skicka">
</FORM>
I samma dokument gör du en liten php moj som kollar om man skickat eller inte.. Typ:
<?php
if(isset($namn))
{
mail("mattismail@mk.st", "Feedback från $namn", "$kommentar", "Reply-To: $mail");
}
?>
Jag har säkert skrivit fel någonstans men lite får du f*nimej göra själv.. :d
...Och det finns säkert bättre lösningar men det här borde fungera och det är enkelt... :)
/Erik Hellström
[Redigerat av PhOrPhEr den 24 feb 2000]
MattiMedlem sedan dec. 19996 592 inlägg fungerar ju perfekt :)
Om jag vill att användaren ska redirectas till en annan sida då han/hon gett mig feedback, vad ska jag då skriva och var?
Tnx
------------------
PhOrPhErMedlem sedan feb. 20002 300 inlägg Enklast är att lägga php scriptet jag gav dig innan, på den sidan som du vill att personen ska bli skickad till.
Isf. ändrar du FORM taggen till:
<FORM ACTION="redirect_sida.php3" METHOD="post">
Dvs. php scriptet ska nu ligga i redirect_sida.php3 och formuläret ska ligga i feedback.php3.
/Erik Hellström
MattiMedlem sedan dec. 19996 592 inlägg tnx
------------------
MattiMedlem sedan dec. 19996 592 inlägg Om jag istället vill skriva in namn, mail och kommentarer till en textfil (meddelanden.txt), hur gör jag då? =)
------------------
Matti Kolu
www.mk.st
KimMedlem sedan jan. 20007 697 inlägg Jag tror att det här fungerar. Är dock inte helt säker.
$filnamn = "namn.på.filen";
$fd = fopen ( $filnamn, "a+" );
fwrite ($fd, $variabler . "Plus text om du vill det.");
fclose ($fd);
a+ gör att texten läggs till i slutet av filen.
Du kan även använda w+. Då raderas innehållet i filen först.
------------------
Kim Halderot
cim@linux.nu
G_ForceMedlem sedan mars 200016 inlägg Matti, scriptet som du änvänder för att skriva till en fil, går även att använda som en slags gästbok ;) Fejkad databas..! =))
MattiMedlem sedan dec. 19996 592 inlägg Jag vet :) Det var därför jag frågade hur man gjorde ;)
------------------
Matti Kolu
www.mk.st