Poängen med en smartphone är väl att den inte bara har EN grej som är den är bäst på, jag har liksom smartphones för att de kan ALLT (lätt överdrivet då..), surfa, mail, gps, musik, ringa, sms, sociala medier, spel och diverse applikationer.
Jag tycker inte speciellt mycket om att prata i telefon - så för mig är det viktigt att en telefon kan så mycket annat än telefoni som det bara går. För min del är det viktigaste musik, film, surf och mail. För mig är min telefon egentligen mer en liten dator som man kan ringa och ta emot samtal med - om man absolut måste.
Poängen med en smartphone är väl att den inte bara har EN grej som är den är bäst på, jag har liksom smartphones för att de kan ALLT (lätt överdrivet då..), surfa, mail, gps, musik, ringa, sms, sociala medier, spel och diverse applikationer.
Allt det där kunde iofs min gamla lilla SonyEricsson också. När jag köpte en smartphone så var den inte bättre på sms, inte bättre att ringa med, inte bättre gps, inte bättre på mail. Men den var ju bättre på att surfa och diverse applikationer, tack vare större skärm och mer processorkraft. Det jag haft mest nytta av är ändå den bättre surffunktionen.
Allt det där kunde iofs min gamla lilla SonyEricsson också.
Den kunde det, men hur bra gjorde den det och hur användarvänlig var den? Och med användarvänlighet så åberopar jag gemenemans tycke, inte ditt. Det är så man får tänka när man fungerar på varför de har slagit igenom. Till och med min mor tyckte att min iPhone såg enkel och användarvänlig ut när hon fick se den. Och hon nyttjar ungefär två funktioner på sin nuvarande SE K530 - samtal och SMS.
Originally posted by erciz
När jag köpte en smartphone så var den inte bättre på sms, inte bättre att ringa med, inte bättre gps, inte bättre på mail.
Nyfiken, vad köpte du?
Användarvänlighet, "kundnytta" (appar) och "personifiering" (appar igen) tror jag är nyckelorden. Det är enkelt att maila, enkelt att surfa, enkelt att nyttja tjänster av olika slag. Alla kan klara av det.
Nexus One, Android mobil alltså.
SMS: Sämre SMS-programvara, samt har inte fysiskt tangentbord.
Ringa: Sämre telefonbok, samt har inte fysiskt tangentbord.
GPS: Inbyggd i hårdvara.
Mail: Samma gamla vanliga GMail, men utan fysiskt tangentbord.
Så på de punkterna slår min smartphone inte min gamla SonyEricsson, varken på användarvänlighet eller andra punkter.
Originally posted by Dryden
Användarvänlighet, "kundnytta" (appar) och "personifiering" (appar igen) tror jag är nyckelorden. Det är enkelt att maila, enkelt att surfa, enkelt att nyttja tjänster av olika slag. Alla kan klara av det.
Du väljer alltså "Bättre stöd för nedladdningsbara applikationer" och "Användarvänlighet". Så varför har den då bättre användarvänlighet? Jag kan tänka mig dels för att den är större, och dels för att den har touch-screen, vilket öppnar upp för ett annat mjukvarugränssnitt.
Det där med fysiskt tangentbord verkar du hänga upp dig på och där delar jag inte alls din åsikt. Jag älskar touch-tangentbordet på iPhonen och saknar verkligen ingen "vanlig" knappsats. Det bjuder absolut in till lättare och snabbare användning utan att behöva stega mig upp/ner/framåt/bakåt med en styrspak/fyrvägsknapp.
Nu har jag inte sett SMS-funktionen på Android men iPhonens har trådade SMS och det är så ohyggligt mycket mer överskådligt än samtliga telefoner jag någonsin har använt. De andra är inte ens nära. Sedan får du gärna precicera dig närmare vad gäller adressboken. Stor display och touch innebär i mitt tycke bättre överblick och snabbare åtkomst till ändringar. Återigen har jag bara iPhone-erfarenhet.
Du väljer alltså "Bättre stöd för nedladdningsbara applikationer" och "Användarvänlighet". Så varför har den då bättre användarvänlighet? Jag kan tänka mig dels för att den är större, och dels för att den har touch-screen, vilket öppnar upp för ett annat mjukvarugränssnitt.
Det där med fysiskt tangentbord verkar du hänga upp dig på och där delar jag inte alls din åsikt. Jag älskar touch-tangentbordet på iPhonen och saknar verkligen ingen "vanlig" knappsats. Det bjuder absolut in till lättare och snabbare användning utan att behöva stega mig upp/ner/framåt/bakåt med en styrspak/fyrvägsknapp.
Jag håller med om att det är enklare att navigera med touch screen. Men en touch screen utesluter ju inte ett fysiskt tangentbord.
Så jag jämför bara virtuellt tangentbord mot fysiskt tangentbord, och dels skriver jag snabbare på ett fysiskt tangentbord, sen behöver jag inte titta lika mycket på det utan jag kan känna på tangenterna och enklare skriva med en hand.
Nu har jag inte sett SMS-funktionen på Android men iPhonens har trådade SMS och det är så ohyggligt mycket mer överskådligt än samtliga telefoner jag någonsin har använt. De andra är inte ens nära.
Right on target.
trådade sms finns på SE telefoner också du kan välja vanliga inkorgen eller konversations läge
" The problem with America is stupidity. I'm not saying there should be a capital punishment for stupidity, but why don't we just take the safety labels off of everything and let the problem solve itself?"
Nexus One, Android mobil alltså.
GPS: Inbyggd i hårdvara.
Mail: Samma gamla vanliga GMail, men utan fysiskt tangentbord.
Så på de punkterna slår min smartphone inte min gamla SonyEricsson, varken på användarvänlighet eller andra punkter.
Är du inte nöjd med den inbyggda SMS-mjukvaran i din Nexus One så är det bara att installera en annan från Market, t.ex. Handcent SMS. Kan du göra det med din SE?
Är du inte nöjd med den inbyggda SMS-mjukvaran i din Nexus One så är det bara att installera en annan från Market, t.ex. Handcent SMS. Kan du göra det med din SE?
Nej, det är sant. Men det är fortfarande det där med tangetbordet.
Men nu är det lite OT. Tänkte att det mest ska handla om vad själva killer-appen är, och inte vad som är skillnaderna. Jag tänkte att bättre surf, och bättre stöd för applikationer var de viktigaste. Men sen har vi ju storleken+touch också.
Nej, det är sant. Men det är fortfarande det där med tangetbordet.
Men nu är det lite OT. Tänkte att det mest ska handla om vad själva killer-appen är, och inte vad som är skillnaderna. Jag tänkte att bättre surf, och bättre stöd för applikationer var de viktigaste. Men sen har vi ju storleken+touch också.
Du kan leta hur mycket du vill efter "killer-appen" men du kommer inte hitta den. Det handlar inte om en enda app som gör att smartphone skulle vara överlägsen. För många är kanske en smartphone inte ett alternativ över huvud taget. Min android-telefon (Nexus One) är däremot den bästa telefonen jag haft därför att:
den har utmärkt integration med de google-tjänster jag utnyttjar dagligen: gmail, google calendar, google latitude
stor, responsiv skärm
jag kan se temperaturen hemma direkt på hemskärmen
jag kan styra belysningen hemma
se väderprognos där jag befinner mig
snabb åtkomst till de aktiekurser som intresserar mig
se ICA-saldot direkt på hemskärmen
användarvänlig webbläsare
...
Det finns helt enkelt ingen annan telefon (bortsett från andra android-lurar förstås) som kan ge mig allt det här.
Du kan leta hur mycket du vill efter "killer-appen" men du kommer inte hitta den. Det handlar inte om en enda app som gör att smartphone skulle vara överlägsen. För många är kanske en smartphone inte ett alternativ över huvud taget. Min android-telefon (Nexus One) är däremot den bästa telefonen jag haft därför att:
den har utmärkt integration med de google-tjänster jag utnyttjar dagligen: gmail, google calendar, google latitude
stor, responsiv skärm
jag kan se temperaturen hemma direkt på hemskärmen
jag kan styra belysningen hemma
se väderprognos där jag befinner mig
snabb åtkomst till de aktiekurser som intresserar mig
se ICA-saldot direkt på hemskärmen
användarvänlig webbläsare
...
Det finns helt enkelt ingen annan telefon (bortsett från andra android-lurar förstås) som kan ge mig allt det här.
Ja, jag håller med. Min Nexus One är också den bästa telefonen jag haft. Och det är tack vare att den är så mycket bättre att surfa med.
Det var kanske inte enskild "killer-app" jag ville åt, utan mer en enskild "killer-feature", och när jag läser din lista så ser det ut som att du skulle välja "bättre stöd för nedladdninsbara applikationer" som "killer-feature".
Nu när jag tänker efter så är "bättre surf" också en egenskap som kommer av storleken+touch. Så frågan borde väl egentligen varit Storleken+Touch eller Applikationer. Självklart så bidrar båda till att smartphones är bättre, men vilken är viktigast, det var det jag tänkte ta reda på. Jag har alltid gillat möjligheten att göra egna appar och ladda ner många olika från nätet. Men såhär i efterhand så tycker jag att surf är mycket viktigare då jag använder det betydligt mer än speciella appar.
Jag har ingen smartphone ännu men funderar på att skaffa mig än mer jag hittar en som jag gillar
Den största fördelen som jag ser är att man har med sig allt i en liten enhet som får plats i fickan.
Man kan surfa, spela spel, lyssna på musik, titta på film, fjärrstyra andra datorer/servrar, läsa mail, smsa och ringa.
Dessutom finns det mängder med sk. appar som gör enheterna ännu mer mångsidiga och roliga.
Kort och gott: Mer än en telefon, mindre än en laptop, allt i en enhet
Tjock och pratglad ironiker ifrån Falkenberg
söker trevligt sällskap för matresa till USA!
Comment