Posten, verksamhet utan service!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • filippo
    Medlem
    • 2003-01-12
    • 1813

Posten, verksamhet utan service!

Som företagare händer det ganska ofta att man beställer saker, så har jag gjort ganska många gånger nu. Jag jobbar från hemmet och om en vecka kommer evenemanget som jag jobbar för att gå.

Idag skulle jag fått ett paket med material just inför nästa vecka, jag jobbar nu väldigt mycket ute och hoppas då att om det kommer en leverans så ska de kontakta mig. Ganska enkelt i dagens samhälle, men inte för Posten!

Vad gör dom? Jo, skickar tillbaka paketet till dem jag köpte det av, ingen har ringt eller lämnat något som ens tyder på att de ens försökt leverera detta till mig.
    Min leveransadress tillsammans med mobilnummer finns alltid med när jag beställer.

Något tips på tillvägagångssätt nu?
    » Dagene kommer én og én, ikke i bunter.

------------------
    www.rwmedia.se
    www.konsertfotograf.nu
    www.weddingphoto.nu
    www.tandemfoto.nu
    ------------------
  • Danne V
    Medlem
    • 2006-08-02
    • 7685

Klart detta måste vara irriterande. Men måste ändå fråga:

Är du säker på att det var rätt adress på paketet?

Jag förstår mycket väl att posten inte kan jaga mottagare som inte finns där dom förväntas finnas. Men om du "hoppades" att dom skulle kontakta dig, varför kontaktade du inte dom istället - i förväg? Hade dom ditt mobilnummer? Eller "hoppades" du att dom skulle börja leta på eniro.se?

Sen undrar man ju förstås varför paketet inte hamnat på närmaste utlämningsställe om du inte var hemma?

Har du kontaktat "ditt" sorteringsställe eller pratat med "din" brevbärare/utkörare?

(Ledsen att låta som djävulens advokat, men reagerar lite när jag ser folk klaga på andra medan dom själva varit passiva och därigenom i allra högsta grad hjälpt till att orsaka problemen. Det kanske inte alls är fallet här, så ta inte illa upp.

Jag skickade själv en massa grejer med posten till ett företag ute på landet i våras. Paketet kom aldrig fram. Så jag skickade ett nytt likadant och ringde upp postens sorteringscentral närmast mottagaren. Fick prata med just den brevbäraren som hade hand om min kunds område. Jag talade om vad det gällde och att mottagaren behövde materialet för en mässa som skulle starta samma dag paketet skulle komma till dom. Dom kunde alltså inte vänta tills posten delades ut framåt lunch, utan behövde det omgående. Så brevbäraren, en trevlig tjej, sa att hon skulle ringa företaget direkt på morgonen när paketet kommit till dom. Och det gjorde hon.

Alltså: Ett telefonsamtal till postterminalen hjälper jäkligt långt. Posten som organisation kanske är tröga och krångliga. Men enskilda anställda är nästan alltid hur trevliga och hjälpsamma som helst...)
    Med vänlig hälsning från
    Danne
    ------
    Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
    Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
    Våga Vägra
    FaceBook

Comment

• filippo
      Medlem
      • 2003-01-12
      • 1813

Förstår precis vart du vill komma, jag var inne på sidan igår kväll som jag beställde ifrån och i mina kontaktuppgifter har jag en fakturaadress och en leverans, leveransen är tillsammans med mobilnummer. Jag har även kikat på tidigare paket och där finns dessa uppgifter med.
      Så återigen varför ska det vara så svårt?

------------------
      www.rwmedia.se
      www.konsertfotograf.nu
      www.weddingphoto.nu
      www.tandemfoto.nu
      ------------------

Comment

• :stefan:
        Moderator
        • 2000-04-28
        • 8032

Att en stressad utkörare får problem när han, van vid företag, ska in i ett bostadsområde inte blir på det bästa humöret kan jag förstå - men det är ingen ursäkt för att de returnerar det direkt.

Givetvis ska det gå till närmsta utlämningsställe eller åtminstone ligga på terminalen i alla fall en vecka så man har en sportslig att reagera.

Själv ogillar jag starkt Postens grej med handterminaler när man tar emot försändelser. Fraktsedlar kan man glömma, man får skriva sin signatur på en handdator (ungefär som med UPS) och sen har man inga papper alls på transporten förutom adresslapparna på emballaget. Behöver man gå tillbaka och se när en viss frakt kom måste man ha adresslappen, istället för att leta bland de kronologiskt ordnade fraktsedlarna man har på kontoret.
        My motor is stalled but my wheels are still spinning.

Comment

• Danne V
          Medlem
          • 2006-08-02
          • 7685

Originally posted by filippo
          Förstår precis vart du vill komma, jag var inne på sidan igår kväll som jag beställde ifrån och i mina kontaktuppgifter har jag en fakturaadress och en leverans, leveransen är tillsammans med mobilnummer. Jag har även kikat på tidigare paket och där finns dessa uppgifter med.
          Så återigen varför ska det vara så svårt?
          Jo, andra paket kan ju ha varit OK. Men det aktuella paketet: Fanns telefonnumret med på det? Var adressen riktig?

Och framförallt: Har du ringt och kollat med posten varför dom inte la in det på närmsta avhämtningsställe? Och vad det egentligen står på paketet? Gör det direkt. Det kanske finns en alldeles uppenbar förklaring till allt, som t.ex. att den som skickat paketet klantat sig.
          Med vänlig hälsning från
          Danne
          ------
          Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
          Våga Vägra
          FaceBook

Comment

• filippo
            Medlem
            • 2003-01-12
            • 1813

Originally posted by Danne V
            Jo, andra paket kan ju ha varit OK. Men det aktuella paketet: Fanns telefonnumret med på det?
            Var adressen riktig?
            Jag har nu kollat adressen och den är/var samma som på alla mina tidigare beställningar.
            har pratat med Quill: Det blir mer och mer strul med posten
            har pratat med posten: Tydligen har de sett att de varit ett bostadsområde och inte ens försökt att kolla. Posten ringer inte, det kostar extra 35sek?

Posten tillsammans med ett annat företag på tre bokstäver har jag inget förtroende för, paket försvinner och de har svårt att leverera.

------------------
            www.rwmedia.se
            www.konsertfotograf.nu
            www.weddingphoto.nu
            www.tandemfoto.nu
            ------------------

Comment

• legis
              Medlem
              • 2004-07-21
              • 4440

Det är här renodlade transportföretag äger upp gamla statliga tröskverk.
              http://gråimport.se

Comment

• Danne V
                Medlem
                • 2006-08-02
                • 7685

Jag har nu kollat adressen och den är/var samma som på alla mina tidigare beställningar.
                Dvs den rätta då alltså?
                har pratat med posten: Tydligen har de sett att de varit ett bostadsområde och inte ens försökt att kolla.
                Detta är i så fall rent ut sagt förjävligt!!!! Dom har, på alldeles eget bevåg alltså inte brytt sig om att leverera till en adress för att utköraren ansett att han inte behöver det om det är ett bostadsområde???

Nu vaknar juristen i mig: Detta är, såvitt jag kan se, ett solklart avtalsbrott. Quill har nämligen ingått ett avtal med posten och fullföljt sin del (betalning, rätt adress osv). Posten har säkert nån generell friskrivning för ansvaret eftersom försändelser kan komma bort av olika skäl och det kan man förstå. Annars måste man skicka som rek eller nåt. Men jag kan garantera att den friskrivningen INTE inkluderar skönsmässiga bedömningar om huruvida leveransadressen "duger" år utköraren eller inte.

Du är iofs den som råkat illa ut, men är inte part i avtalet och kan alltså inte föra talan. Men det kan Quill, och jag är tämligen säker på att dom skulle ha framgång om dom stämde. I vart fall skulle jag:

1) Få namn på den på posten som sagt att dom inte levererade för att det var et bostadsområde. Gärna t.o.m. en inspelning av telefonsamtal där han/hon säger detta eller ett skrivet medgivande. (Man får spela in telefonsamtal om bara ena parten - du - vet om att det spelas in. Den andra behöver inte känna til det).

2) Omedelbart kontakta chef på posten och kräva att dom betalar leverans med taxi direkt till dig. På stubben alltså. Annars stämning och Expressen (nyhetstorka. Dom kan säkert ta in nåt...)
                Med vänlig hälsning från
                Danne
                ------
                Våga Vägra
                FaceBook

Comment

• filippo
                  Medlem
                  • 2003-01-12
                  • 1813

Som läget är nu så har jag pratat med Quill och de ska sköta allt mot posten, får vi se om de lyckas.

------------------
                  www.rwmedia.se
                  www.konsertfotograf.nu
                  www.weddingphoto.nu
                  www.tandemfoto.nu
                  ------------------

Comment

• Danne V
                    Medlem
                    • 2006-08-02
                    • 7685

Som läget är nu så har jag pratat med Quill och de ska sköta allt mot posten, får vi se om de lyckas.
                    Ujujuj... jag skulle ställa till ett halvt helvete. Sånt här är min "hobby" och jag har under årens lopp fått banker, försäkringsbolag, advokatbyråer och t.o.m. polisen på knä. Det är snudd på bättre än sex.

Men det skönaste är faktiskt inte att få rätt i sig, utan att man fått myndigheter och andra att ändra rutiner, att man skapat ny praxis och att man därigenom sett till att andra stackare som kanske inte är så slängda i käften och påstridiga som jag ska få det en aning lättare i framtiden.

Med vänlig hälsning från
                    Danne "Rättrådig" Vendel
                    ------
                    Självutnämnd Försvarare av Den Svages Rätt Mot Skitstövlar
                    Med vänlig hälsning från
                    Danne
                    ------
                    Våga Vägra
                    FaceBook

Comment

• :stefan:
                      Moderator
                      • 2000-04-28
                      • 8032

Helt rätt att Quill tar det med Posten, det är de som har betalat för tjänsten att köra det till dig och ingenting annat. Framförallt inte att skita blankt i en försändelse utan att ens köra till adressaten!

35 spänn för telefonavisering kan jag för all del förstå (dvs att ringa en stund innan så det är folk på plats när man kommer), men om man inte hittar fram eller har andra funderingar lyfter man givetvis på luren!
                      Det hände flera gånger i veckan på K-Rauta att chaufförer ringde och undrade hur de hittade in till varumottagningen eller vilka öppettider vi hade, om de kunde komma tidigt/sent osv.

Kriga på!
                      My motor is stalled but my wheels are still spinning.

Comment

• Dryden
                        Medlem
                        • 2002-08-03
                        • 12245

Dessutom ställer de paket i trapphuset. Fortfarande. Trots att man påpekat det för dem.
                        resebloggen # twitter # instagram

Comment

• Web-Tor
                          Medlem
                          Smurf
                          • 2000-11-03
                          • 11794

FedEx

Jag fick ett paketet från USA förra veckan levererat med FedEx och det var en ren fröjd.
                          Jag hade inte någon möjlighet att ange telefonnummer hos försäljaren med FedEx snokade reda på mitt mobilnummer och ringde dagen innan leverans:
                          - "Vi förväntar oss att ditt paket skall använda till Sverige imorgon. Vart vill du ha det levererat?"

Dom fick adressen till jobbet och tio minuter innan leverans ringde chauffören och kollade att jag var på plats.

Dessutom gick det ju att följa hela leveransen i detalj via deras hemsida.
                          /Tor
                          Jag och mina bilder.

Comment

• Dryden
                            Medlem
                            • 2002-08-03
                            • 12245

Web-Tor, det är det ska fungera!
                            resebloggen # twitter # instagram

Comment

• Tengblad
                              Medlem
                              • 1999-12-11
                              • 6590

Posten blir bara sämre och sämre för varje dag som går
                              /Mvh Tengblad - "A computer is only as smart as the person using it"
                              Eyesx | MrFilm | WordPress Sverige

Comment

Working...