Jag testade för några dagar sedan en smart css-meny från csscreator (https://www.csscreator.com/menu/multimenu.php).
Jag tänkte använda denna som meny för en sida som är uppbyggd med frames (två vertikala).
Problemet är att menyn håller sig till sin sida, självklart vill jag att menyn skall sträcka sig ut över main.html. Som det är nu syns ej undermenyerna. Alltså menyn är begränsad till menu.html.
Nej tyvärr. Du kan visa ett element i main från menu, fast då missar man hela poängen med det "smarta" i menyn där. Jag råder dig att ersätta dina frames med en lösning där servern parsar filer åt dig, t.ex. ssi. Lycka till!
Låter som en ganska stor begränsning i css om ett lager (i detta fall en meny) inte kan sträcka sig över en annan frame. Tycker det borde finnas en väg runt.
Låter som en ganska stor begränsning i css om ett lager (i detta fall en meny) inte kan sträcka sig över en annan frame. Tycker det borde finnas en väg runt.
Det är en stor begränsning, men begränsningen ligger mer i implementeringen av frames än css. Det bästa vägen runt är att inte använda frames. Då undviker du en hel del andra problem också, som inte heller är relaterade till css.
Varje frame är ett eget browserfönster, så om du måste använda frames är det bättre att lägga delar av menyn i det andra dokumentet.