webForumDet fria alternativet

rättigheter med ntfs

Webbservrarur Webbserver

3 svar · 686 visningar · startad av WebbisNet

Medlem sedan feb. 20032 027 inlägg
Frågan#1

jag vet att
Microsoft JET Database Engine (0x80004005)
Operationen måste använda en fråga som kan uppdateras.
betyder nåt med rättigheterna, men var i ntfs ställer man in det

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Rent generellt innebär detta egentligen bara att informationen inte kan kommas åt. Om det är ett rättighetsproblem så kan det vara att IUSR saknar de btfs-rättigheter som behövs. IUSR är det konto som används när man tillåter anonyma användare på IIS.

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Re: rättigheter med ntfs

WebbisNet skrev:

jag vet att

Jag brukar svara så här:

@nders skrev:

Om du använder Windows XP, måste du se till att avaktivera Förenklad fildelning. Det gör du genom att i windows-utforskaren gå till menyn Verktyg -> Mappalternativ och sedan till fliken Visning. I listan finns alternativet ”Använd förenklad fildelning”. Se till att rutan inte är förbockad. Klicka OK.

I utforskaren, högerklicka på mappen där databasen ligger, välj Egenskaper, och sedan fliken Säkerhet. Om inte användarkontot IUSR_datornamn finns med i listan, klicka på knappen Lägg till och fyll i det i rutan.

Markera användarkontot IUSR_datornamn i listan och se till så följande rättigheter är markerade: Ändra, Läsa och köra, Läsa, och Skriva.

Mvh

Medlem sedan feb. 20032 027 inlägg

Re: Re: rättigheter med ntfs

@nders skrev:

WebbisNet skrev:

jag vet att

Jag brukar svara så här:

@nders skrev:

Om du använder Windows XP, måste du se till att avaktivera Förenklad fildelning. Det gör du genom att i windows-utforskaren gå till menyn Verktyg -> Mappalternativ och sedan till fliken Visning. I listan finns alternativet ”Använd förenklad fildelning”. Se till att rutan inte är förbockad. Klicka OK.

I utforskaren, högerklicka på mappen där databasen ligger, välj Egenskaper, och sedan fliken Säkerhet. Om inte användarkontot IUSR_datornamn finns med i listan, klicka på knappen Lägg till och fyll i det i rutan.

Markera användarkontot IUSR_datornamn i listan och se till så följande rättigheter är markerade: Ändra, Läsa och köra, Läsa, och Skriva.

Mvh

Förenklad fildelning, så var det ja *tack*

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.4bcf49fe
127 ms — hämta forumlista (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)