webForumDet fria alternativet

Officiellt bekräftat: Longhorn kommer 2006

Windowsur Windows

42 svar · 1 067 visningar · startad av Reefer

ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Nu ikväll svenskt tid så bekräftade Microsoft officiellt att den kommande versionen av Windows klientsystem, kodnamn "Longhorn" kommer om två år.

http://www.svd.se/dynamiskt/naringsliv/did_8040860.asp

Marknaden reagerade ljummet, kanske trodde man trots allt att Microsoft skulle fortsätta göra det som dom gjort dom senaste 10-15 åren, spotta ut större uppgraderingar av klientversionerna varannat år;

Microsoftaktien hade inför den avslutande fredagshandeln gått upp med 0,4 procent, medan Nasdaqs kompositindex hade stigit med 0,7 procent.

Iom detta så är vägen för "Windows XP Reloaded" öppen, dvs en "SE" uppdatering av XP som preliminärt skulle kommit i slutet av detta år men förmodligen dyker upp i början/mitten av nästa år, mer om detta kan man lösa om här;

http://winsupersite.com/faq/xp_reloaded.asp

EsenMedlem sedan mars 20024 456 inlägg

Ska bli intressant att se hur det kommer se ut!
Vad jag hört så ska XP se ut som dos igemförelse med longhorn...
Vi får väl se om detta stämmer :)

BlueSaintMedlem sedan aug. 20021 975 inlägg

Jag håller med Esen. Det ska bli väldigt kul att få testa Longhorn när det kommer ut. :)

DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Longhorns GUI verkar bedrövligt illa, i alla fall om man tittar på några skärmdumpar. :l

Dryden skrev:

Longhorns GUI verkar bedrövligt illa, i alla fall om man tittar på några skärmdumpar. :l

Mja, Longhorn är i stort sett inte mer än ett XP med ett nytt theme än så länge, man kan inte dra några slutsatser i det här stadiet om hur Longhorn kommer att se ut eller fungera om två år.
Ingen av dom helt nya teknologier som ska komma i Longhorn finns i den build som läckt ut.

EsenMedlem sedan mars 20024 456 inlägg

Reefer skrev:

Dryden skrev:

Mja, Longhorn är i stort sett inte mer än ett XP med ett nytt theme än så länge, man kan inte dra några slutsatser i det här stadiet om hur Longhorn kommer att se ut eller fungera om två år.
Ingen av dom helt nya teknologier som ska komma i Longhorn finns i den build som läckt ut.

Det som kommit ut e väl inte på långa vägar den slutgiltiga versionen av Longhorn och därför så e det ju jätte svårt att seäga hur det kommer se ut när den släppt, Det hinner ju hänga mycket på 2 år...

aleborgMedlem sedan jan. 20013 341 inlägg

Jag har testat beta versionen och det är bedrövligt, första intrycket är wow, andra blää, segt och buggigt, har iofs kommit några ny versioner sen jag testade i slutet av 2003

aleborg skrev:

Jag har testat beta versionen och det är bedrövligt, första intrycket är wow, andra blää, segt och buggigt, har iofs kommit några ny versioner sen jag testade i slutet av 2003

Ja...jag har också testat Longhorn med min MSDN-skiva (för det är väl en sån du har förstås?) och som jag skrev ovan, det går idag inte att dra några slutsatser om hur Longhorn kommer att se ut eller fungera om två år.

Någon beta version av Longhorn finnns inte. Däremot finns en pre-alpha build på MSDN-skivan som man får om man är MSDN medlem.
Det borde man veta om man är medlem och inte har laddat ner den olagligt någonstans.

DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Om de skärmdumpar som idag finns inte säger ett piss om utseendet i slutversionen samt att det är säkerligen två år tills release så känns det här rätt meningslöst. Men å andra sidan, vi kan ju hoppas att Microsoft tar sitt förnuft till fånga och ser över "temat". Jag står nämligen fast vid att det ser bedrövligt ut på skärmdumparna som jag länkade till.

JerpaMedlem sedan feb. 20032 532 inlägg

Jag förstår inte varför den där klockan ska vara där.. räcker det inte med en diskret digital klocka.

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

i believe it when i see it

Dryden skrev:

Om de skärmdumpar som idag finns inte säger ett piss om utseendet i slutversionen samt att det är säkerligen två år tills release så känns det här rätt meningslöst. Men å andra sidan, vi kan ju hoppas att Microsoft tar sitt förnuft till fånga och ser över "temat". Jag står nämligen fast vid att det ser bedrövligt ut på skärmdumparna som jag länkade till.

Meningslöst? du har nog missförstått meningen med den här tråden, det var en info-tråd om kommande longhorns release-datum och effekterna därav.
Inte huruvida themat i Longhorn är fult eller inte, för det är ganska ointressant.

stoffe-2k skrev:

i believe it when i see it

Du får nog utveckla det där lite mer Stoffe, belive what? Longhorns release-datum eller huruvida klockan kommer att vara digital men se analog ut, eller kvarstå såsom digital och också se ut som en digital klocka. :p

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

huruvida klockan kommer att vara digital men se analog ut, eller kvarstå såsom digital och också se ut som en digital klocka

Såklart :birp

Här är en länk med lite mer utförlig info än vad SVD kunde erbjuda;

http://news.com.com/Microsoft+revamps+its+plans+for+Longhorn/2100-1016_3-5327150.html?tag=nl

Microsoft tänker tydligen släppa vissa delar av dom nya teknologierna som ska komma i Longhorn till XP, förmodligen då i tidigare nämnda "XP reloaded", kanske tom i SP3, mer om det här;

http://news.com.com/2100-1016_3-5327536.html?tag=nl

In contrast, the new Avalon graphical interface and Indigo Web services communications technologies will appear not just in Longhorn but also be released as upgrades to the existing Windows XP.

PsyDoniaMedlem sedan maj 2003924 inlägg

Esen skrev:

Ska bli intressant att se hur det kommer se ut!
Vad jag hört så ska XP se ut som dos igemförelse med longhorn...
Vi får väl se om detta stämmer :)

Kan ju bli svårt.
För att få den skillnaden så ska longhorn vara ett hologram som kommer upp framför dig och inte på nån skärm och det dröjjer inan sån teknologi kommer ut på marknaden.

i utseende mässigt så går det ju inte göra utseendet så anorlunda heller.
om dom inte ska ändra helt.
Men om man bara tittar på hur det ser ut så kommer dom ju självklart ha ett skrivbord startmeny en taskbar och systray.
men sen om alla dom delarna innuti är otroligt mycket ändrat oc utvecklat bra etc etc. så är ju utseende mässigt inte nån större skillnad.

Men jag tror det kommer bli grymtbra när det kommer.
stabilt och bra det tror jag.

aleborgMedlem sedan jan. 20013 341 inlägg

Reefer skrev:

Någon beta version av Longhorn finnns inte. Däremot finns en pre-alpha build på MSDN-skivan som man får om man är MSDN medlem.
Det borde man veta om man är medlem och inte har laddat ner den olagligt någonstans.

Jag har inte tittat så noga på skivan och bryr mig faktiskt inte om det är beta eller alpha ;) Det ska bara bli kul att se den slutgilltliga produkten 2006.
Och ja, jag är medlem :)

Marcus EMedlem sedan maj 20021 466 inlägg

Det är oerhört viktigt att veta om det är alpha eller beta.

Alpha är ett projekt under utvecklingsstadiet. Det är mycket instabilt och ofta långt från färdigt. Dessa ska inte släppas utanför företaget. Beta är ett färdigt projekt som kan innehålla fel. Gamma är lanseringen.

Fö kan man väl undra lite vad PytteMjuk har sysslat med på klientsidan under dom tre år sedan som XP släpptes, vilket är en lång tid jämfört med tidigare.

Sedan kan man också undra vad för incentiv det kommer att finnas för att uppgradera om flera core-technologies för Longhorn kommer att släppas för XP.
Min gissning är att när Microsoft gör såhär så innebär det att dom mer eller mindre erkänner att Longhorn som operativsystem inte är klart på långa vägar, jag skulle inte bli alltför förvånad om Longhorns release-datum till sist tom glider in på 2007.

Med risk för att starta ett datorkrig så är det kanske det här som dom väntar på innan dom sätter igång med utvecklingen av Longhorn på allvar ;)

Redmond, start your photocopiers

Redmond, we have a problem

This should keep Redmond busy

Introducing Longhorn

VimpMedlem sedan juli 20022 537 inlägg

Dryden skrev:

Ruskigt gamla screenshots..
Skulle gissa på att dem kom innan build 4015.

Jag blev förvånad nu när jag såg att det kommer släppas 2006 då jag själv inte har sett så mycket fel nu under senaste alphan.

Det är väl egentligen bara att fixa klart Avalon samt fixa till Aero som är de stora sakerna och sen finputsa det resterande?

För dem som inte visste det så kan man köra med Aero-skinet i longhorn redan nu med lite trixande. :bire

http://www.winbeta.org/forums/index.php?showtopic=5516&st=0

142 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)