webForumDet fria alternativet

Serverlåda?

Datorhårdvaraur Hårdvara för Mac & PC

24 svar · 753 visningar · startad av Bosse168 · sida 2 av 2

Frågan, av Bosse168

Någon som har förslag på en bra låda till o bygga en webbserver? Den får gärna vara stor ;), dvs. inte rack.

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

stoffe-2k skrev:

tror knappt x86 strukturen stödjer redundans på minnet :l (motbevisa mig gärna) det säkraste man kan komma blir nog ECC, då får man iaf lite extra säkerhet...

Jodå, kolla HPs senare maskiner. :)
(sen ska jag ärligt erkänna att jag inte är på det klara vad du väger in i "x86-strukturen" :))

Bosse168 skrev:

Nej men det borde väl gå att bygga ihop en duglig server fast man använder x86 strukturen?
Man kan ju ha några diskar i den och en gammal DAT bandare som man schema lägger backupen på.

Jag skulle nog vilja angripa din frågeställning lite annorlunda.

1. Hur hög tillgänglighet måste servern ha?

Ska servern vara uppe 24/7/365? Får servern vara nere några dagar per år för service och underhåll? Eller vad?
24/7/365 är dyrt, så det kan vi nog utesluta direkt.
Kommer det att vara en "hemmaserver" d.v.s. en som är skoj att ha uppe för jämnan men om den skulle stå still ett dygn eller två så går inte världen under? I sådant fall är inte SCSI så viktigt - då kan du sikta på IDE. I alla fall ur ett tillgänglighetsperspektiv.

2. Vilka prestandakrav ställer du på servern?

Ska du serva tusentals användare eller är det återigen för rent husbehov? Talar man om tusentals användare brukar det bli en klustrad lösning och det misstänker jag att det inte är frågan om här. Men vad är det du ska serva? Hur många samtidiga besökare/användare kan du räkna med om du tar i lite?
Ytterligare en fråga som ställs är ju naturligtvis vad kommer sidorna på servern att bestå av? Är det mest statiskt innehåll eller är det mest dynamiskt? Med tanke på att du blandar in mySQL så låter det ju som dynamiskt innehåll.
Nu finns det väl risk att jag blir skjuten och lynchad och gud vet vad, men vilket OS du väljer spelar mindre roll för prestandan oavsett om det blir Windows, *BSD, linux eller något annat.

3. Hur viktigt är det att kunna återställa data i händelse av ett totalras?

Du måste göra en bedömning - hur viktigt är det att rädda data? Om informationen på servern används för affärsbruk så skulle jag vilja påstå att det finns två enkla vägar ut. Antingen flyttas en backup på informationen till en annan lokal via nätet eller så kör man backup mot t.ex. band som sedan transporteras till annan lokal.
En bandbackup ska nog betraktas som säkrare men kräver oftast, såvida man inte har en robot i en separat lokal, ytterligare manuella rutiner. Det senare försöker jag personligen undvika i möjligaste mån då manuella rutiner har en förmåga att faljera.

4. Säkerhet, säkerhet, säkerhet!

Att göra servern säker är naturligtvis viktigt oavsett om det är för hemma- eller företagsbruk. Återigen, lynchning någon(?), så spelar inte valet av OS så stor roll. Att kunna hantera OSet är däremot viktigt. Att säkra upp OSet är också bara en del. Nästa viktiga del är att säkra upp webbapplikationen och, i ditt fall, databashanteringen. När det gäller webbapplikationen så var det där med 'input validation" och 'SQL injections'. Ett satans otyg men inget man får missa.

Naturligtvis finns det sjuttitolv andra parametrar också som spelar in men förhoppningsvis har jag gett dig lite saker att besvara. Fundera lite på frågorna ovan och beskriv gärna dina behov så är jag övertygad om att en drös wFare kommer att stå till tjänst med sina respektive kunskaper.

Medlem sedan nov. 20031 018 inlägg

1.
Det är inte hela världen om den är nere några dagar (per år)/minuter vid uppdateringar mm

2.
Innehållet är ASP och det kan ju knappast bli mer dynamiskt. ;)
Och operativsystemet kommer bli Windows 2000 server eller win 2003 server. Servern ska hosta några sajter där den största har 3000 användare (hittils), med cirka 120 inloggade samtidigt.

3.
Det är så klart väldigt viktigt att kunna återställa datan i MySQL databaserna. Men att göra en backup på den är ju inga problem eftersom man kan schemalägga detta genom att skapa en liten *.bat fil och sedan spara backupen på olika hårddiskar.

4.
Angånde säkerheten så får du bli Windows med tillhörande "säkerhets" uppdateringar. ;)
Och 'input validation" och 'SQL injections' har jag redan säkrat mina webbapplikationer mot. Har varit grymmt pet noga när det gäller sådant sattyg.

Medlem sedan nov. 20031 018 inlägg

Tjänar man något på att ha dubbla processorer?
Givetvis finns det någon som har förslag på moderkort och processorer (dubbla)?

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Ja, men man klarar sig oftast rätt långt med endast en processor. Blir ju mycket billigare också.

Ska du köra dual är det i mitt tycke AMD Opteron som är det självklara valet. Gällande moderkort är jag inte tillräckligt insatt för att ge några rekommendationer, dock finns det vad jag sett endast tre tillverkare som har dual 940-kort (Tyan, MSI, Iwill). Eftersom du förmodligen inte är gjord av pengar skulle man sedan kunna begränsa sig till de två klart billigaste korten; MSI K8T-Master2-FAR och Tyan Tiger K8W.

Ett system med ett MSI-kort och två stycken Opteron 242 med kylare går på ca 6500 kr.

Medlem sedan juli 2002688 inlägg

Jag har ett riktigt serverchassi med redundant power till salu.

http://www2.blocket.se/view/3131630.htm?l=0&c=1&city=0
Den nedre texten.
Inte det på bilden alltså. Bilder finnes på:
http://www.toppform.se/salu/

140 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.55e59744
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)