webForumDet fria alternativet

2004-04-15 -- 2004-04-24

Om webForumur Serverstatus

21 svar · 1 033 visningar · startad av Rikard

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg
Frågan#1

Backup av webForum-servrarna har vi tyvärr inte fått riktig flyt i sen vi flyttade om lite under förra helgens planerade stopp.
Backupen sker nu manuellt - och kommer att ske manuellt - till dess vi får automatiken att fungera som den ska. Detta medför dels att servrarna kan uppfattas något segare under de stunder vi kör den manuella backupen samt dels att vi kan tvingas stänga av forumet korta stunder med kort varsel på grund av omstarter.
Vi beklagar avbrotten samt hoppas att ni har överinseende med dessa störningar.

Som en del har noterat har vi haft ett flertal störningar sen det planerade stoppet i påskhelgen. Orsaken till detta är som sagt backuphanteringen som inte fungerar riktigt som den ska. I nuläget ser det ut som att det är en bugg i backup-applikationen som levereras med operativsystemet.
Av det skälet jobbar vi just nu tillsammans med Microsoft för att identifiera buggen. I denna process har vi blivit ombedda att "blåskärma" databasservern på måndag - vi ska alltså med flit försöka få servern att krascha samt dumpa minnet till fil för att underlätta felsökningen.
En sådan aktivitet måste naturligtvis ske under kontrollerade förhållanden med föregående backup - därav avbrottet på måndag.

Har ni några frågor så avser vi att försöka besvara dem i den mån vi kan. Det går alldeles utmärkt att ställa frågor direkt i den här tråden.

Medlem sedan juli 20011 084 inlägg

Okej, en fråga... hur har ni planerat att krascha servern? :OO

Jag ska ärligt erkänna att jag bara känner till ett sätt att få en Windowsdator att krascha fullständigt planerat. Det sättet kräver dock ett registerhack samt att man trycker Ctrl+Scroll Lock.
Hur Microsoft vill att vi ska krascha servern är jag inte på det klara med än, men jag misstänker att vi kommer att få svar på det på måndag. :)

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

Hur kommer den automatiska backupen gå till då? Ett program som en gång om dagen/veckan(?) tar backup på samtliga filer/data eller backar den upp allt eftersom? I första alternativet borde det bli fruktansvärt segt just när backupen sker. I andra alternativet bör det bli lite men inte betydande segare mest hela tiden? Det tredje alternativet har jag inte nämnt, med den enkla förklaringen att jag inte har en susning om hur det funkar :) ?

Medlem sedan dec. 1999503 inlägg

Start > Kör > c:\con/con fick samtliga Windows 95 samt vissa Windows 98 att visa BSOD :e

Hur körs backupen?
Tanken är att vi ska köra backup enligt följande:

Natten till:	Typ av backup:
Måndag		Fullständig
Tisdag-Söndag	Differentiell

Det är när vi påbörjade det schemat buggen uppenbarades. Vi dumpar databasen (alla inlägg på webForum med mera) varje natt, så fullständig databasbackup sker varje natt - även nu när automatiken faljerar.

Blir det segt?
Nja. Med nuvarande belastning verkar det inte bli särskilt segt. Enligt de preliminära mätningar vi har gjort belastas processorerna till c:a 50% men det verkar inte medföra några direkta prestandaförsämringar på forumet. Själva backupkörningen går dessutom ganska fort - backup av servrarna sker på c:a 20 minuter. Det inkluderar verifiering.

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Enligt de preliminära mätningar vi har gjort belastas processorerna till c:a 50% men det verkar inte medföra några direkta prestandaförsämringar på forumet.

Processorer?? Nu blir man ju lite nyfiken. Såg dessutom i ett annat inlägg att det handlar om fler än en server numera? Uppenbarligen har förändringar skett, så vilken hårdvara går WF på nuförtiden?

wF körs sen påskhelgen på följande:

wF1 - Win2003 Web Ed. - Webb
Dual PIII @ 933MHz
512 MB RAM
3 SCSI-diskar

wF2 - Debian - Mail och utveckling
PII Celeron @ 1 GHz
1,5 GB RAM
2 ATA-diskar

wF3 - Win2003 Web Ed. - MySQL
P4HT 3,0 GHz
1 GB RAM
3 ATA-diskar + 2 SATA-diskar

I samband med att vi satte dit en ny dator så har vi också valt att säkra upp mot diskkrascher genom att spegla alla kritisk information. Tyvärr sker det mesta med mjukvaruspegling om än wF3 har hårdvaruspegling för SATA-diskarna (lagrar databasen). Förhoppningen, vilket man kan se i vår önskelista, är dock att vi ska kunna hårdvaruspegla allt.

/red: Och, ja, licenserna är betalda, precis som hårdvaran. Däremot är forumet webForum i nuläget ingen juridisk person så forumet kan varken äga hårdvara eller mjukvara. Det är dock något vi avser att ordna till när tillfälle ges - med syfte att stärka forumets oberoende. Med det menar jag att ingen enskild person ska kunna påverka forumets existens.

Medlem sedan mars 20023 561 inlägg

Rikard skrev:

PIII Celeron @ 1 Ghz

Är det en ny modell eller? ;)

Varför har wF1 minst minne och utvecklingsmaskinen mest?

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Josef skrev:

Webbservern behöver inte mer eftersom det i stort sett bara är IIS:en som snurrar på den.
Utvecklings- och E-postservern behöver mer eftersom den kommer att hantera både webb och databas för utvecklarna.

Miss. Ska man skriva något om Celeron generation 1 så är det väl snarare PII? :)

wF1 har inte behov av mer minne. 256 MB hade förmodligen räckt. wF2, det blev väl bara så eftersom det är gamla wF1an - webb- och databasserver - och i den satt det 1,5 GB.
I wF3ans fall var det en kostnadsfråga eftersom det är en annan minnestyp i den datorn.

/red: Det kunde man ju ge sig på - att Sirpan skulle hinna först. :)

Medlem sedan mars 20023 561 inlägg

SirPeter skrev:

Josef skrev:

Webbservern behöver inte mer eftersom det i stort sett bara är IIS:en som snurrar på den.
Utvecklings- och E-postservern behöver mer eftersom den kommer att hantera både webb och databas för utvecklarna.

Sant. Tänkte inte på att den skulle hysa både webb och databas för utvecklarna...

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Dessutom ligger all e-posthantering på wF2:an med. Dvs, forumets e-post såsom rapporteringar av inlägg och e-post som skickas via forumet.

Däremot är forumet webForum i nuläget ingen juridisk person så forumet kan varken äga hårdvara eller mjukvara. Det är dock något vi avser att ordna till när tillfälle ges - med syfte att stärka forumets oberoende.

Utmärkt. Föreslog det för ett antal år sedan (när jag avgick som moderator), men då var ingen speciellt intresserad. Kul att höra att det förhållandet har ändrats. :)

Varför körs mailservern på Linux förresten (huvudargumentet för att byta OS var ju bristande Linux-kompetens, om jag inte missminner mig)? Finns planer att gå över till Windows på den också? :q

Robban skrev:

Varför körs mailservern på Linux förresten (huvudargumentet för att byta OS var ju bristande Linux-kompetens, om jag inte missminner mig)? Finns planer att gå över till Windows på den också? :q

Jag har nog inget riktigt bra svar på den frågan. Vi har helt enkelt inte diskuterat huruvida den datorn ska bort eller inte. Den prioriterade frågan var att få databasen att köras på en egen dator vilket sker nu.
I nuläget finns alltså inga funderingar alls kring wF2ans fortsatta existens. :)

Den person från Microsoft som skulle hjälpa oss att tvinga fram samt felsöka en blåskärm är hårt uppbokad idag. Då webForums problem inte är särskilt allvarligt, har vi föreslagit att blåskärmsaktiviteten skjuts på. En ny avstämning är bokad till imorgon, men någon exakt tid för avbrott är inte planerad.

Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg

Kommer vi att få veta hur själva kraschförfarandet går till?

Det känns som om det vore intressant att få veta vad det är som kan BSOD:a ens server.

Engine^ skrev:

Kommer vi att få veta hur själva kraschförfarandet går till?

Det känns som om det vore intressant att få veta vad det är som kan BSOD:a ens server.

Det här t.ex.

1. Starta regedit.
  2. Leta rätt på den här nyckeln:
    HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\
    i8042prt\Parameters
  3. Lägg till följande:
    Value: CrashOnCtrlScroll
    Data Type: REG_DWORD
    Value: 1
  4. Stäng regedit och starta om datorn.
  5. Håll ner Ctrl och tryck på Scroll Lock två gånger.

Happy bluescreen. :)

Det kan vara den metoden pyttemjuk vill använda sig av - jag vet inte än.

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.b746b907
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)