crisse6Medlem sedan dec. 20002 526 inlägg Hej!
Har nu bestämt mig att börja med PHP. Har hållt på med ASP som kanske vissa vet... hehe...
Nu tänkte jag då köpa en bok, men vilken är bäst? Jag vill verkligen ha det för nybörjare, men ändå kunna göra grymma grejor, ni förstår..... inte så att man efter ha läst boken kunna skriva "Hello world!"
Hittade dessa:
http://www.bokus.com/cgi-bin/more_book_info.cgi?pt=search_result&ISBN=9163607786
http://www.bokus.com/cgi-bin/more_book_info.cgi?pt=search_result&ISBN=9144019416
Lägg märke till efternamnet på en av författarna på den första, "Overgaard" kanske är någon i släkten bara att dom glömde "Ö:et"? Får man rabatt tror ni?
Skriv förslag!
MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg Som jag ser det så är bägge dessa böcker till för den som vill skaffa sig en grundläggande förståelse på svenska, innan man ger sig på någon tegelsten på engelska.
Känner du att du behärskar engelska bra så tycker jag du kan hoppa över dessa böcker, och skaffa dig någon engelsk tegelsten.
Då du är van ASP har du också grepp om vad loopar, arrayer m.m. är, utan behöver endast vänja dig vid den något annorlunda syntaxen.
crisse6Medlem sedan dec. 20002 526 inlägg Jo, van vid engelska är jag ju... har ju bott i U.S ;)
Men svenska är inte bra alltså då?
Jag har glömt av mkt iofs inom asp, har varit dåligt med det ett tag... Tipsa om engelsk bok man kan hitta på wettergrens då :P
MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg Det är inte så att de är dåliga, de är bara väldigt grundläggande.
Själv köpte jag en gång i tiden "PHP 4 programmering", men fann att jag behövde lite djupare kunskaper, och köpte då "PHP Bible".
Den var tillräcklig för mig då, men hur den står sig mot andra böcker har jag ingen aning om.
Böcker från Wrox verkar allmänt vara bra.
Det du ska tänka på om du köper en bok om PHP är att den får inte vara gammal. Den bok du köper bör vara reviderad eller utgiven hösten 2002 eller senare.
crisse6Medlem sedan dec. 20002 526 inlägg Okej. Men man kanske ska börja med PHP 4 Programmering då? Verkar ju ganska okej?
MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg Men också lite onödig då du har goda engelskakunskaper.
Mitt råd är ge dig direkt på en engelsk tegelsten.
Om det inte är så du har gott om pengar, då kan du ta någon av de svenska böckerna som ett hyfsat intro.
aasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg Jag skaffade PHP Bible second ed för ca en månad sen. Den är utmärkt så till vida att den går igenom ALLT grundligt, samtidigt som man enkelt kan hoppa över sånt man redan kan. Den går dessutom igenom saker på djupet så att man kan sakerna bra när man har läst den.
Det jag främst retar mig på är att det finns en hel del småfel i den. På de första 235 sidorna (så långt jag hunnit) har jag hittat 12 fel... Å andra sidan är de vanligen inte värre än att man ser dem om man testar deras exempel.
Boken riktar sig både till folk som kan HTML men ingen programmering, folk som kan programmera men vet noll om webben samt webbprogrammerare som använt ASP och/eller annat skriptspråk tidigare. Jag tillhör mitten kategorin och för den kategorin åtminstone är det en utmärkt bok, tycker jag. (Övriga kan jag inte uttala mig om.)
Den går igenom hur språket är uppbyggt, hur webben funkar, filhantering, databaser, SQL, objektorienterad programmering med PHP, Sessions/Cookies/HTTP, Javascript i förening med PHP, epost, reguljära uttryck, säkerhet.... för att bara nämna vissa saker. Gedigen genomgång med andra ord.
Det lär komma ut en 3e version när som helst nu...