webForumDet fria alternativet

Behöver hjälp med en counter...

ASPur ASP

8 svar · 1 023 visningar · startad av Megaman

MegamanMedlem sedan jan. 2004118 inlägg

Tjenare där ute jag behöver hjälp med en counter som jag inte får till ordentligt jag får detta fel medelande...

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80004005'

[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Operation must use an updateable query.

/ministat.asp, line 39

och på line 39 står det följande: Connect.Execute(SQL4)

här är koden som jag inte får till ordentligt

Set Connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Connect.Open "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & server.mappath("databaser/ministat.mdb")

SQL = "Select Count (*) As Antal From ministat Where Datum Like '%" & date & "%' "
Set RS = Connect.Execute(SQL)
SQL2 = "Select Count (*) As Antal From ministat Where Datum Like '%" & date-1 & "%' "
Set RS2 = Connect.Execute(SQL2)
SQL3 = "Select Count (*) As Antal From ministat"
Set RS3 = Connect.Execute(SQL3)
%>
Besök idag: <%=RS("Antal")%><br>
Besök igår: <%=RS2("Antal")%><br>
Alla besök&nbsp: <%=RS3("Antal")%><br>
<%
	RS.Close
	Set RS = Nothing
	RS2.Close
	Set RS2 = Nothing
	RS3.Close
	Set RS3 = Nothing

SQL4 = "INSERT INTO ministat "
	SQL4 = SQL4 & "(IP, Datum) "
	SQL4 = SQL4 & "VALUES('"& Request.Servervariables("REMOTE_ADDR") &"','"& date &"')"

Connect.Execute(SQL4)
	Connect.Close
	Set Connect = Nothing
%>

Troligtvist är det lätt att fixa men jag får inte till det alls

om någon kunde hjälpa mig vore jag tacksam

MVH Megaman

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Så här brukar jag svara:

@nders skrev:

Om du använder Windows XP, måste du se till att avaktivera Förenklad fildelning. Det gör du genom att i windows-utforskaren gå till menyn Verktyg -> Mappalternativ och sedan till fliken Visning. I listan finns alternativet ”Använd förenklad fildelning”. Se till att rutan inte är förbockad. Klicka OK.

I utforskaren, högerklicka på mappen där databasen ligger, välj Egenskaper, och sedan fliken Säkerhet. Om inte användarkontot IUSR_datornamn finns med i listan, klicka på knappen Lägg till och fyll i det i rutan.

Markera användarkontot IUSR_datornamn i listan och se till så följande rättigheter är markerade: Ändra, Läsa och köra, Läsa, och Skriva.

Om du använder Windows XP, måste du se till att avaktivera Förenklad fildelning. Det gör du genom att i windows-utforskaren gå till menyn Verktyg -> Mappalternativ och sedan till fliken Visning. I listan finns alternativet ”Använd förenklad fildelning”. Se till att rutan inte är förbockad. Klicka OK.

I utforskaren, högerklicka på mappen där databasen ligger, välj Egenskaper, och sedan fliken Säkerhet. Om inte användarkontot IUSR_datornamn finns med i listan, klicka på knappen Lägg till och fyll i det i rutan.

Markera användarkontot IUSR_datornamn i listan och se till så följande rättigheter är markerade: Ändra, Läsa och köra, Läsa, och Skriva.

Saken är den att den ligger inte lokalt utan på Loopias webb server för tillfället och skall ligga där sedan.

Annars hade det säkert löst sig med att göra på detta viset @nders

Då ligger databasen i en mapp som inte är avsedd för databaser, eller så har Loopia gjort ett inställningsfel.

Mvh

Så allt är i sin ordning menar du det är inget fel på scriptet???

Megaman skrev:

Så allt är i sin ordning menar du det är inget fel på scriptet???

Jag har inte tittat på scriptet, men normalt (99,999% av alla gånger man får det felmeddelandet) beror det på det jag nämner ovan, dvs rättighetsproblem.

Prova dig gärna på en sökning här på wF för fler uppslag.

Finns det inte någon annan som kan veta vad felet är förutom det som @nders har skrivit jag har skrivrättigheter både på servern hemma och på webbhotellet men får inte till det ändå så därför vänder jag mig till er andra som som är experter på asp

annasmurfMedlem sedan mars 2006237 inlägg

Vad gör man om man inte har detta då som du säger:
I listan finns alternativet ”Använd förenklad fildelning”. Se till att rutan inte är förbockad. Klicka OK.

Då kanske man inte använder NTFS.

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)