Hej!
Jag har inte provat VB så mycket, jag undrar om det går att göra ett litet program som vid start av windows xp automatiskt startar webbläsaren och laddar en bestämd webbsida där det krävs inloggning för att sedan automatiskt minimera sig.
En som undrar
nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg Tror inte ens du behöver använda VB. Man kan automatisera IE rätt bra i en vanlig VBS-fil.
Exempel:
set ie = createobject("InternetExplorer.Application")
ie.visible = true
ie.navigate "http://google.com"
wscript.sleep 3000
ie.document.forms(0).q.value = "Göran Persson"
ie.document.forms(0).submit
Det låter ju bra, vad är en vbs fil? är det ett vanligt textdokument som kan skapas i exempelvis notepad med filändelsen VBS? och var placerar man den i så fall?
Jag är fortfarande mycket intresserad av en VB lösning
nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg
vad är en vbs fil? är det ett vanligt textdokument som kan skapas i exempelvis notepad med filändelsen VBS?
Ja, precis.
och var placerar man den i så fall?
Var du vill. I autostart tex.
Jag är fortfarande mycket intresserad av en VB lösning
Ja, fast IE är IE. Om du automatiserar den från VB, C++, Delphi eller VBS har i allmänhet ingen betydelse. Fördelen med script är ju att du slipper kompilera om varje gång en förutsättning ändras.
Jag testade scriptet, det funkade utmärkt. När jag skulle redigera i det blev det dock galet, Jag lade till en rad där jag anger lösenord men då får jag ett felmeddelande som säger -"objektet stöder inte egenskapen eller metoden. ie.documents.forms(...).q"
nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg Att jag skrev "q" beror på att textfältet på Google råkar heta så. Du måste ange fältnamn som stämmer med det du ser i HTML-källan på den sida du surfar mot:
set ie = createobject("InternetExplorer.Application")
ie.visible = true
ie.navigate "http://dinurl"
wscript.sleep 3000
ie.document.forms(0).<namnet på inloggningsfältet>.value = <ditt inloggingsnamn>
ie.document.forms(0).<namnet på lösenordsfältet>.value = <ditt lösenord>
ie.document.forms(0).submit
createobject("Shell.Application").MinimizeAll
(Nu förutsätter jag att det bara finns en form-tagg och inga ramar och sånt. Annars blir krångligare.)
Hmm... Det borde jag tänkt på. Tack för den snabba hjälpen nu fungerar det utmärkt :bire