webForumDet fria alternativet

IIS saknas i XP Home edition

14 svar · 866 visningar · startad av WebbQorner

WebbQornerMedlem sedan mars 200349 inlägg

Jag kanske är ute och cyklar (igen). Jag tänkte testa på lite ASP. Vad jag förstår så måste man ha en server installerad på min dator, antingen Personal WebServer (PWS) eller Internet Information Server (IIS). Om jag fattat allt rätt så funkar INTE PWS med Windows XP. Jag måste alltså köra IIS. Stämmer det så här långt?

IIS ingår tydligen i XP om det är Professional eller högre typ av Windows man kör. Nu är det så att jag har XP Home Edition och där ingår inte IIS. Vad skall jag göra?

Om det finns att ladda hem så var vänliga att tala om exakt vad jag skall ta hem samt var (länk) jag hittar det.

Tack på förhand!

QimenMedlem sedan juni 20015 009 inlägg

IIS finns inte till xp home. Det går heller inte att ladda hem.

Qimen skrev:

IIS finns inte till xp home. Det går heller inte att ladda hem.

Finns det något alternativ?

frankofMedlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Apache :q

SebbeMedlem sedan jan. 20032 285 inlägg

frankof skrev:

Tillsammans med Apache::ASP? ;)

LeonLMedlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Det kan naturligtvis finnas en lösning till ditt problem. Att installera IIS i XP Home är inte så svårt, men det är heller inte så lätt.

Rekommenderar dock Apache om du nu verkligen inte vill krångla till det.

frankofMedlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Sebbe skrev:

frankof skrev:

Tillsammans med Apache::ASP? ;)

Ehh... Ja, eller vad menar du :q

PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg

LeonL skrev:

Att installera IIS i XP Home är inte så svårt, men det är heller inte så lätt.

Hmm :e

Om du nu tänker försöka så har du en guide här. http://www.15seconds.com/issue/020118.htm
Dock så är det ett himla bök att få det att fungera, så att byta till XP pro är att rekomendera (eller någon form av w2k).

LeonL skrev:

Det kan naturligtvis finnas en lösning till ditt problem. Att installera IIS i XP Home är inte så svårt, men det är heller inte så lätt.

Rekommenderar dock Apache om du nu verkligen inte vill krångla till det.

Tack! Jag skall kolla Apache! Jag hittade en för mig mycket kryptisk lösning på problemet IIS i Home. Det kanske är någon liknande lösning du har. I så fall är det för invecklat för mig. Så här ser i alla fall en lösning ut:

*Här är en guide så man får IIS på win xp home edition

Du måste ha en Win 2000 professional cd eller en Win 2000 server cd. (Win xp pro fungerar ej)

1. Öppna filen C:\Windows\inf\syscoc.inf

2. På en rad står det
    iis=iis.dll,OcEntry,iis.inf,hide,7

3. Ändra den till
    iis=iis2.dll,OcEntry,iis2.inf,,7

4. Gå till C:\WINDOWS\I386\ och packa upp filen IMS.cab med t.ex. WinRar.

5. Ta fram Win 2000 cd:n och hitta filen X:\I386\iis.dl_ och X:\I386\iis.in_ (X ska bytas ut mot din cd enhet).

6. Kopiera dem (helst) till skrivbordet.

7. Öppna Start -> Kör och skriv cmd.
    Om jag nu har rätt så står det c:\documents and settings\ANVÄNDARNAMN\.

8. Skriv "cd skrivbord" och skriv "EXPAND iis.dl_ iis2.dll" och sedan "EXPAND iis.in_ iis2.inf" och stäng MS-DOS prompten.

9. Om du tittar på skrivbordet så finns det två filer som heter iis2.dll och iis2.inf.
    Kopiera / Flytta filen iis2.dll till C:\WINDOWS\system32\setup\ och iis2.inf till C:\WINDOWS\Inf\

10. Gå in i Lägg till eller ta bort program (I från Kontrollpanelen) och där står det Internet Information Services (IIS).

11. Markera det och tryck nästa.

12. Nu frågar datorn om filen admxprox. Den finns på Win 2000 cd:n i mappen I386.
    Snart frågar datorn om filen EXCH_adsiisex.dll. Den finns där du packade upp filen IMS.cab
    Snart frågar datorn om filen vti_htm_ (eller något sånt). Den finns på Win 2000 cd:n i mappen I386. Men filen du ska ta är nog en zip-fil. Ta den.

13. Testa om http://localhost/ funkar.

14. Om det inte funkar, testa med detta:
    1. Skriv iisreset /restart på kör.
    2. Gå in i IIS (Kontrollpanelen\Adminstrationsverktyg\Internet-tjänsthanteraren) och Markera DATORNAMN, Standardwebbplats.
    Högerklicka på Standarwebbplats och tryck på Egenskaper. Gå in på fliken Katalogsäkerhet och tryck på Redigera.
    Tryck igen på Redigera. Skriv på Användarnamn: "DATORNAMN\ANVÄNDARNAMN" Sen trycker du på OK.

15. Och nu funkar nog http://localhost/

Jag garanterar inte att den funkar. Men den funkade för mig.
Skriven av: Emil*

LBCMedlem sedan jan. 2003146 inlägg

Peeer skrev:

LeonL skrev:

Att installera IIS i XP Home är inte så svårt, men det är heller inte så lätt.

Hmm :e

Om du nu tänker försöka så har du en guide här. http://www.15seconds.com/issue/020118.htm
Dock så är det ett himla bök att få det att fungera, så att byta till XP pro är att rekomendera (eller någon form av w2k).

Jag vill påstå att det inte går att installera IIS under XP Home. Provade själv alla möjliga varianter som gick att läsa lite här och där på nätet (bl.a. det du skrivit ovan), innan jag insåg att det var hopplöst och fick dra till närmaste butik och köpa mitt andra OS inom loppet av två månader.

1. Och nu funkar nog http://localhost/

Jag garanterar inte att den funkar. Men den funkade för mig.

Varför funkar det nog bara för vissa och inte andra? :OO

Mitt tips: ta en titt på Apache eller knalla iväg och köp XP Pro.

QimenMedlem sedan juni 20015 009 inlägg

Jag har fåt igång iis på xphome med hjälp av guiden ovan, men varför köra med home om man jobbar med webben? :l
Skaffa win2k eller xp pro. Mycket bättre. :)

Qimen skrev:

men varför köra med home om man jobbar med webben? :l
Skaffa win2k eller xp pro. Mycket bättre. :)

De va en motfråga som jag inte inte riktigt förstår. Jag har home edition och det här är första gången jag stött på något jävelskap med den.

magnusfernstromMedlem sedan mars 20033 686 inlägg

hej jag har samma "problem" men va får men egentligen punga ut för pro versionene?
Går det inte typ att byta sin home version och få pro versionen billigare eller?
Mvh Magnus Fernström

Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Går det inte typ att byta sin home version och få pro versionen billigare eller?

Visst kan du uppgradera XP Home till XP Pro.
Kostar runt en tusenlapp.

LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Flyttas från ASP

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)