webForumDet fria alternativet

new_item (menu) tar inte åäö

24 svar · 663 visningar · startad av Gein · sida 2 av 2

GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Men det ska inte vara samma som shell, därför vill jag inte ha en tom sträng som andra argument. Det måste vara sv_SE.

Källa: http://www.unet.univie.ac.at/aix/libs/basetrf2/setlocale.htm
Men som sagt, setlocale felar då.

nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg

Kan för lite Linux för att säga vad som krävs för att det ska funka. Vad händer om du sätter LC_ALL=sv_SE i shellet innan du startar programmet? Och som sagt: funkar inte heller tex "no_NO"?

Ingen skillnad om jag skriver LC_ALL=sv_SE i shellet innan. Och nej, det funkar inte med no_NO, har provat ett flertal olika. Blir inte klok på detta. x(

nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg

Som sagt: Beats me. Men jag misstänker att det nog är nåt trivialt och att du kan få svar på det i tex Linuxforumet.

Annars fanns ju alltid den andra lösningen: Att skriva en egen variant av isprint som returnerar TRUE även ovanför 127 och sen se till att länkaren använder den istället.

Ahh, löste problemet till slut!
Tack så mycke för all hjälp ni gav! Verkligen :)
Nikos tips va ju rätt som vi kom fram till. Anledningen till att det inte funkade va att sv_SE inte va konfigurerat, jag fick skriva
localedef -c -i sv_SE -f ISO-8859-1 sv_SE som root, sen funkade setlocale och därmed va hela problemet löst. Menyerna ser bra ut nu :e
Tack!

138 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)