webForumDet fria alternativet

Spam gör mig tokig!

Program & apparur Operativsystem & Program - Övrigt

11 svar · 482 visningar · startad av MAGGE

Medlem sedan aug. 2000696 inlägg
Frågan#1

Läs detta:
http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,309365,00.html

Det är ju inte utan att man har fått ett och annat mail från den här idioten! Jag skulle kunna hålla den mannens huvud under vatten länge länge länge... §e

Vad finns det för skydd mot spam? Man kan ju spärra avsändare i outlook om man vill men det innebär ju att man får spärra 1000-tals adresser.
Jag har lagt till alla adresser jag fått spam ifrån de senaste veckorna och en del börjar hamna i borttaget nu.
Funkar det att spärra alla AOL adresser genom att skriva *@aol.com?

Tacksam för tips om hur man skyddar sig mot spam!

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Själv har jag ibland med hjälp av mail-headern spårat upp vilken mailserver som spammet utgick från. Då har jag chansat på att skicka mail om detta till adm-adresser som jag har gissat mig fram till. Om det sedan har hänt något tack vare detta vet jag inte, men faktum är att viss återkommande spam har faktiskt upphört efter ett tag. Men det absolut viktigaste är att vara oerhört restriktiv med var man lämnar ut sin mailadress någonstans. Sedan är det också bra om man råkar ha ett ovanligt namn (tyvärr krångligt att ändra om man inte redan har det ;) ). En del spammare tycks pröva vanliga namnkombinationer på olika företag och hoppas att några av dem stämmer.

Visst borde du kunna spärra ut alla AOL-adresser på det vis du beskriver det. Synd att inte all spam kommer därifrån.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Det finns många lösningar, har du kollat på Spamnet eller K9?

Medlem sedan mars 20034 471 inlägg

Vad har detta med Windows att göra? :q

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

Att spärra avsändare har tämligen dålig effekt. Dels för att spammare inte är så dumma att de använder sin egen adress som avsändare, och dels för att de inte heller använder samma adress fler gånger.

Det är hur lätt som helst att ange annan avsändare än man skickar ifrån. Jag råkade själv ut för det och det är inte direkt kul. Jag kör med det vanliga spamfiltret i mitt mailprogram och det fungerar ganska bra. Jag kollar igenom spammappen nån gång i veckan så att det inte går igenom nåt farligt.. ;)

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Botet heter SpamKiller. :)
Har kört det i... ja, långt över ett år nu och jag diggar det stenhårt! De mail som filtreras bort raderas direkt från mailservern men sparas också som en säkerhetskopia lokalt. Ett tips är att köra ett antivirusprogram i samma veva som då alltså kan upptäcka virussmittade mail direkt på servern utan att du behöver tanka hem dem ens.

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Flyttas från windows till program - övrigt.

Vad har detta med Windows att göra?

Fick bara för mig att Outlook ingick i windows?
Kanske var fel?

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

MAGGE skrev:

Vad har detta med Windows att göra?

Fick bara för mig att Outlook ingick i windows?
Kanske var fel?

Outlook ja, men inte hela företeelsen e-post.

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Hatar spam. Tur att man har en e-postadress som inte slutar med någon av dessa domäner:

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

Dom har en tendens att suga åt sig all spam som finns :x

Spamkiller var en höjdare! :e
Synd bara att man ska behöva ha och köra ett extra program för att slippa all skitmail...

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.25f56b17
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)