Första misstaget vid nytaget körkort

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Garbo
    Medlem
    • 2002-04-21
    • 274

Första misstaget vid nytaget körkort

Jag tänkte att man nu när det pratas om körkort här kunde dela med sej av nån första olycka man varit inblandad i.

Jag tog mitt körkort 1999-12-28 och tänkte väl inte på att köpa bil just då eftersom jag hade tillgång till sådan genom släkt. Hur som, så bodde jag i Gävle då och var tillfälligt arbetslös efter en avslutad utbildning. Jag sökte febrilt jobb och se efter årskiftet fick jag tag i ett i Stockholm. Ett av kraven var att jag skulle ha egen bil, så det var bara att pallra sej iväg till en bilfirma och köpa en. Det bidde en Saab 900 av årsmodell -94. Ett riktigt fint exemplar som en gammal jägare haft ute på landet.

Glad i hågen sätter jag mej och börjar pendla till jobbet varje dag och blir säkrare och säkrare (tyckte jag) i bilkörandet i den hektiska storstaden. Ingen olycka hände trots min ovana att köra i en stad med ett så myllrande trafikliv. Det sägs nämligen att de första tre månaderna med nytt körkort är de mest trafikfarligaste. Man är då under sin livstid som förare mer benägen att råka in i olyckor. Min tid passerade utan olyckor men inte bilens.

Det hände sej då på den tiden att jag var bosatt i Tyresö och min mor i Södertälje. Jag åkte och hämtade henne och hennes symaskin eftersom vi skulle göra lite syarbete i min nya lägenhet. Det var sommar och fint ute. Otroligt varmt var det oxå och jag tog en lite lugnare väg från Södertälje till Tyresö där man inte ligger i motorvägsfart så att jag skulle kunna ha fönstret öppet.

Vid ett ouppmärksammat tillfälle, ska inte säga vad som distraherade mej, så vips var jag av vägen! Vägen svängde men inte jag och i 90 kilometer i timmen tappade jag kontrollen av bilen och vi slog runt och hamnade på taket. Min fina bil var totalt förstörd men jag och mor kom därifrån med blott blåmärken, bulor och hjärnskakning.

Det hade inte hänt något under mina första tre månader som ny förare men däremot blev bilen inte mer än tre månader gammal i min ägo. Det skiljde väl drygt någon månad. Sedan dess har jag inte hittills varit inblandad i någon mer olycka, inte ens bumpat in i någon i rusningstrafiken. Ska det ske så ska det ske ordentligt!!

Någon annan som vill dela med sej av händelser vid nytaget körkort?
    /Garbo
  • cyprys
    Medlem
    • 2000-12-29
    • 3105

Samma dag som jag tog körkortet så var jag ju självklart tvungen att åka ensam ute på vägarna.
    Man var ju ändå lite smånervös om man såg en polisbil segla förbi även om man inte gjorde nått fel. Precis när man börjar känna sig något avslappnad:
    Helt plötslig när jag står vid en korsning så slår en ambulans som står en halvmeter bakom på sina siréner samt tutar och det blir ett jävla liv. Han vill förbi!
    Alla bilister ska ju ta hänsyn till ambulanser tycker man så jag kör halvsakta ut i korsningen för att vika av direkt. (Bilarna kör inte så snabbt i denna korsning)
    Men bilen som redan är på gatan som ambulansen / jag ska ut på är av annan mening och fortsätter gasa på ändå och håller på att krocka med både mig och ambulansen.
    Min första dag på fältet!
    -If a word in the dictionary were mispelled, how would we know? / Steven Wright

Comment

• Dryden
      Medlem
      • 2002-08-03
      • 12245

Fick mitt körkort den 8 juni 1998, perfekt tajmat inför det stundande sommarlovet.

Efter en vecka så skulle jag backa ut från en cirka 50 meter lång grusväg. När jag hade ungefär två meter kvar kommer jag lite lite lite snett och bilens vänstra framsida hamnar bara några centimeter av grusvägen för att sedan inte få något fäste (framhjuldrift) att ta sig upp på vägen igen. Klockan var tre på natten och det hela var aningen pinsamt.

Ett år senare, på midsommarafton 1999, lämnar jag en parkeringsplats några sekunder efter polaren som redan blåst iväg. Även detta sker på en grusväg. Jag kör iväg och kommer upp på ett litet krön. Bakom krönet har dock polaren stannat för möte så det blir ju till att tvärnita (inga ABS), släppa bromsen och styra ut i det djupa diket. Bilen välte mirakulöst nog inte och framförallt så körde jag inte in i polarens bil. Inga skador med andra ord och bilen drog vi upp med hjälp av en minibuss.

Nu får det bannemej räcka
      Last edited by Dryden; 2003-01-07, 10:50.
      resebloggen # twitter # instagram

Comment

• :stefan:
        Moderator
        • 2000-04-28
        • 8032

Re: Första misstaget vid nytaget körkort

[citat=Garbo]Vid ett ouppmärksammat tillfälle, ska inte säga vad som distraherade mej, så vips var jag av vägen![/citat]Nänä, det kan man ju räkna ut med röven vad det var som du tyckte det var mycket roligare att titta på - sommar, varmt och soligt, jaja...
        My motor is stalled but my wheels are still spinning.

Comment

• Asterix
          Medlem
          • 1999-12-05
          • 464

Jag tog körkort för lite mindre än 2 år sen och vid första provturen på eftermiddagen så ser jag en polisbil lite längre fram jämte vägen. Självklart vinkar polisen in mig. Inget var ju fel utan bara körkortskontroll, men gissa om jag var nerös. Polisen gratulerade till körkorten och sen var det bara att köra vidare.
          /Emil Hesslow

Comment

• hypatia
            Medlem
            • 2001-02-20
            • 1325

Det första halvåret jag hade körkort tror jag att jag gjorde de flesta tabbar man kan tänka sig. Jag har dock förträngt dem men kommer i alla fall ihåg att min Volvo 142 såg väldigt annorlunda ut vissa dagar.

Sedan dess har jag varit väldans lugn, bara tappat något hjul emellanåt och blivit påkörd av ouppmärksamma medtrafikanter.

Comment

• frankof
              Medlem
              • 2001-01-29
              • 4275

Dröjde ett par år innan jag skrotade första fordonet (golf i ett stenröse, inget bra )
              /frankof
              Beta tester: http://www.americasarmy.com/
              Global moderator: http://aaotracker.com/

Comment

• Mr. N.
                Moderator
                • 2002-09-23
                • 3794

Kom körande på en smal landsväg en höst-vinterkväll. Det hade precis börjat bli kallt, temperaturen låg mellan +3 och 0 grader, vägen gnistrade lite. Men jag tänkte inte mer på det när jag kom ångandes i låtsasfarsans tjänstebil, Audi A6 avant -02. Jag fick sladd i en kurva, fick retur vilket förde vänstra framhjulet upp på ett järnräcke (sånt där som sitter vid branter och broar, som börjar nere i marken och går uppåt som en ramp och bara består av en ganska vass metallskiva som är böjd på två ställen ). Bilen åkte upp på räcket, däcket skars sönder, bilen flög ner från räcket och jag fick stopp på ekipaget. När jag stod där hörde jag hur luften pös ur däcket och körde en liten bit framåt (inget bra att stå och byta däck i en kurva). Efter att däcken var bytta ville bilen inte röra sig framåt. Nu har jag sabbat nånting ordentligt tänkte jag, men det var bara så att fel hjulbultar hade använts vid däckbytet och det kände bilen av (jävla tur). När jag sedan kom in till stan körde jag mot rött på ett ställe och blev stoppad i poliskontroll på ett annat. Rödljuskörningen berodde antagligen på mitt mycket dåliga själsliga tillstånd och poliskontrollen hade ingenting med det att göra.
                Det slutade med att fälgen var spräckt, däcket kasserat och framvagnen sned. Allt detta till det ringa priset av ungefär sextusen kronor, vilket jag inte behövde betala...
                Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.
                Vad händer på Stora Aspön? | Nyx och Phobos | Steam | Xbox Live | Min LCHF-blogg

Comment

• Ingrid
                  Medlem
                  • 1999-12-06
                  • 1851

Eftersom jag inget körkort har, men har skrivklåda
                  berättar jag så gärna så... om en kompis som lyckats med följande konsstycke under sitt körkortsinnehav... (han har dessutom aldrig blivit av med det... fan trot )

När körkortet var nytt voltade han med bilen som innehöll halva släkten... far, mor, bror och syster. En lyktstolpe gick åt pipan.

några år senare lyckades han med det underbara konststycket att haverera tre parkerade bilar. Han hade en brödrost i baksåtet...som dessbättre klarade sig och landade på passagerarsätet trots att den låg precis bakom nacken på honom.

På en raksträcka med fri sikt en januaridag "råkade" det vara halt i en kurva och efter tre varv landade bilen på taket. Han klev ut alldeles oskadd, och flög sedan på affärsresa.

Samme person har vid ett flertal tillfällen ramlat med cykel...både i skog och på landsväg... Där blev det viss några småskavanker, brutna nyckel och kindben, men inget av vikt blev skadat.

Hans bror gjorde en gång misstaget att ha sin flickvän i bilen när han tittade på en ung vacker nymf som kom gående... Han körde in i en stoppskylt och blev utskrattad av flickvännen.

Nu vet du hur det kan gå kotten så om du har fått körkortet idag, vilket jag hoppas, så ta det lugnt. det är halt vid denna årstiden.
                  Life is the art of drawing sufficient conclusions
                  from insufficient premises. (Samuel Butler)

Comment

• JoakimE
                    Medlem
                    • 2000-02-12
                    • 1190

Har, än så länge, inte lyckats med någon redig trafiktabbe, men det kommer väl

ewenson.se - själlöst

Comment

• KoTTeN
                      Moderator
                      • 2001-09-14
                      • 1540

[citat=Ingrid]Nu vet du hur det kan gå kotten så om du har fått körkortet idag, vilket jag hoppas, så ta det lugnt. det är halt vid denna årstiden. [/citat]

Jo tack, kan intyga att det var halt idag
                      Gasade för mycket i en korsning och snurrade runt nästan ett varv. Som tur var det inga bilar ivägen.

Sen så var det något svårt att komma upp för en backe, efter tre försök så åkte jag en annan väg istället.

Var även på väg att köra på en bil som backade ut från en parkering rakt ut på en 50 väg. Som tur var så såg han mig och stannade halvägs ut på gatan. Så första dagen klarade jag mig!

Och ja, jag fick körkortet
                      Att rädda ett liv är att rädda en hel värld!
                      Mvh Ronny "KoTTeN" Andersson

Comment

• :stefan:
                        Moderator
                        • 2000-04-28
                        • 8032

Tja, räcker det med att backa ner i ett dike med en glassbil?

Ska vänster upp på en väg från en avtagsväg, mörkt, packad snö, uppför precis innan korset, fan det kommer en bil, bromsa, starta, spinnspinnspinn, backa lite, ta sats, spinnspinnspinn, ta lite mera sats, titta i högra backspegeln, oj ett träd, ratta för att räta upp lite, ojoj nu lutar det...
                        Klart som fan att jag inte tänkte på att jag hade hunnit börja svänga lite vänster innan jag bromsade för bilen som körde förbi...

Det visade sig att jag stod läääängst ute på kanten på vägrenen, en halvmeter längre bakåt och det hade gått helt åt helvete - diket var djupt!
                        Bryter av en massa granris och kör in under bakhjulen för att få lite fäste, men de slungas bara iväg i en vacker båge och jag kanar ännu lite bakåt/neråt...
                        Det blev till att slå på varningsblinkersen, låsa bilen, traska till närmsta gård och fråga om de hade en traktor. Jodå, men den hade bakaxeln gått av på, men han kunde ringa en kompis i grannbyn...
                        En halvtimme senare kommer traktorn, en kvart senare är jag uppe ur diket - bara för att upptäcka att varningsblinkersen dragit slut på batteriet...

En timme försenad gasar jag järnet för att försöka köra ikapp... och det gjorde jag - fråga mig inte hur, men vid sista stoppet två timmar senare var jag i tid!

[r]
                        KoTTeN: Grattis!
                        Men kom igen när du snurrat ett helt varv med en 3,5-tons glassbil!
                        My motor is stalled but my wheels are still spinning.

Comment

• aleborg
                          Medlem
                          • 2001-01-28
                          • 2962

Jag tog mitt körkort i Varberg för en 6,5 år sen ungefär.
                          Uppkörningen gick som smort, vi stannade till utanför Folkets hus och kontrollanten skrevunder lappen o körkortet var mitt Han hoppar ur bilen och jag får köra tillbaka den själv till trafikskolan. Jag kör fram 10-15 meter, kommer till en korsning och svänger vänster, och mötande bilar börjar tuta som bara den o det slår mig... JAG KÖR MOT ENKELRIKTAT... Som tur var så mötte jag ingen polis Så kan det gå när man hoppar upp o ner av glädje över att äntligen fått lappen....
                          Personal sökes: http://www.binero.se/omoss/ledigajobb

Comment

• Garbo
                            Medlem
                            • 2002-04-21
                            • 274

Ingrid...jag känner en som är värre...

Min kära tvillingbror!

Han har lyckats kvadda en Nissan Kingcab och Nissan micra, båda firmabilar, och vid tredje krocken med en firmabil fick han sparken. Han har kört in i stenar, träd, ja allt som står i vägen fast utanför vägen. Då han körde buss krockade han, höll på att köra in i en affär, köra på folk, mm.

Listan kan göras oändlig då han kört nästan allt som går att köras i vanlig trafik och även brandbil i det militära. Han har alla tänkbara körkortsbehörigheter men kör idag endast personbil då han helt enkelt är för tankspridd i trafiken... Han omskolade sej till ingenjör istället...

När jag kvaddade min bil då ringde han mej och sa: Välkommen in i klubben! Fast...riktigt som han lär jag nog inte bli. Blev tillräckligt botad av den krock jag var med i.

för honom!
                            /Garbo

Comment

• Gislaved.net
                              Avregistrerad
                              • 2000-06-15
                              • 1274

Jag har visserligen haft mitt körkort några år, men lyckades idag ändå kvadda bilen. Så här gick det till:

Jag kör från Gislaved till Växjö, och ligger bakom en dansk lastbil. Precis när jag är framme vid rondellen där man svänger av mot Kalmar tvärbromsar en bil lite längre fram, och blir påkörd av bilen bakom. Lastbilschaffisen framför mig ser detta och tvärbromsar också, men eftersom han redan har bromsljuset tänt (han ska ju sakta ner för rondellen) så uppfattar jag detta alldeles för sent och kör rakt in i lastbilen. Lastbilen rör sig inte en millimeter, men min stackars bil blir mos. Halvjobbig start på det nya året.

Comment

Working...