Jag ska bygga en samlingsplats, som ett community i miniformat, för programmerare och webutvecklare. Det jag undrar är:
Hur ska jag bygga upp hemsidan? Jag kommer använda CSS till att sätta stilar och sådant men ska jag sedan använda inkluderingsfiler eller klasser för att separera och strukturera upp HTML och bokomliggande kod?
Skapa först en mall på hur sidan ska se ut. Sen använder du dig
av QueryStrings (Ex. index.php?name=webbdesign) för att sedan inkludera innehållet på sidan. Detta sparar mycket utrymme. :)
Om du inte har *väldigt* speciella krav på funktionalitet, kanske du kan kolla in några färdiga community-paket i OpenSource-världen... Spar ett gäng tid som du kan ägna åt innehållet istället om inte annat ;)
Exempel med lite olika inriktning/möjligheter ur PHP/MySQL-välden: PHPNuke, Xoops, EZ-Publish eller PHPWebsite.
Alla finns att få färdiga (gratis) med färdig (mer eller mindre bra) svensk översättning av menyerna och möjlighet att "byta skin" på ett hyfsat enkelt sätt...
Men det är ju bygget som är det riktigt roliga ;-)
Sant för en del, men kanske inte för alla... Även om det antagligen gäller för de flesta av oss som hänger här på wF... ;)
Trexter frågade hur vi skulle ha gjort... Det jag kanske inte var så tydlig med i mitt svar ovan är att just jag skulle ha tagit ett standardpaket och anpassat min design efter vad mallarna i det system jag valde klarar av (vilket i princip är det mesta för de flesta seriösa OpenSource-community-system ;) ).
Inte för att jag inte kan eller inte vill koda, men för att för just mig är innehållet viktigare än plattformen (så länge plattformen producerar kod som ser ut som just jag vill... ;) )
En annan bidragande orsak är erfarenheterna från när jag startade upp xhtml.nu nyligen...
Jag köpte domänen i april, och först försökte jag också skapa "den perfekta miljön" att skriva från - men jag fick ge upp... Det tog för lång tid för mig pga jobb, fint väder ute i somras, familj, barn och liv vid sidan av.
Det slutade med att jag upptäckte att flera av de community-paket jag rekommenderade ovan faktiskt är mycket välskrivna och uppfyller betydligt mer än vad jag har behov av just nu (eftersom jag försöker mig på en sorts "webbtidning" mer än ett "community").
Till slut fastnade jag iofs för ett helt annat verktyg, men jag har en känsla av att några av de paket jag rekommenderade ovan skulle kunna vara en "snabbstart" för den som vill komma igång med ett community...
Skapa först en mall på hur sidan ska se ut. Sen använder du dig
av QueryStrings (Ex. index.php?name=webbdesign) för att sedan inkludera innehållet på sidan. Detta sparar mycket utrymme. :)
Jag byggde ett administrationssystem med den principen ("one page fits all" :e) och det var en grov tabbe.
Länkarna blir för det första alldeles obegripligt långa till slut (t ex: index.php?section=links&action=addnew&category=46 istället för links.php?action=addnew&category=46 som är enklare). Dessutom blir det en stor jävla fil där variabelnamn och procedurer/subbar sabbar för varandra. Tänk dig att du kan redigera både länkar och nyheter, du måste skriva en funktion vid namn "EditLinks" och "EditNews" eftersom de annars blir identiska med bara "Edit".
Istället är det bättre att lägga upp det på olika filer och inkludera diverse html-kod på annat håll. T ex:
news.php
links.php
users.php
shared.php
och sedan någon trevlig funktion som Header() och Footer() för bland annat <html> respektive </html> i filen shared.php.
148 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.4bcf49fe