Samlingsnamn för de borgerliga partierna, Moderaterna, Kristdemokraterna, Folkpartiet och Centern.
Vad menas med "borgarna"?
20 svar · 839 visningar · startad av webbSAJTEN
Vad menas med "borgarna"?
Samlingsnamn för de borgerliga partierna, Moderaterna, Kristdemokraterna, Folkpartiet och Centern.
Flera ålderdomliga fästen för stridande folk... :e
Namnet på den politiska koalition man normalt brukar avse, kommer förmodligen från ett av de gamla stånden, nämligen borgare. De brukade bo i städer, till skillnad från bönder, präster och adel. Numera tillhör även bönderna borgarna. Men det är en annan historia. De kanske har blivit assimilerade ;)
De gamla stånden är väl impotenta nuförtiden? :e
De gamla stånden är väl impotenta nuförtiden?
Förvisso, men det har uppkommit nya "stånd".
Förr:
Adel
Präster
Borgare
Bönder
Idag:
Politiker
Fackföreningsfolk
Företagare
Arbetare
Ack ve o fasa! Förmågan avtar väl med åldern... ;)
Borgarna, städernas hantverkare och handelsmän, är inte i lag, som klass, längre privilegierade. En mängd lagar och principer har dock bestått, exempelvis att demokratin inte sträcker sig över ekonomin, som faktiskt till större del kontrolleras av denna samhällsklass.
De revolutioner, och hot om revolutioner, som svepte över i huvudsak västvärlden från slutet av 1700-talet till en bra bit in på 1800-talet gjorde borgarklassen till den ledande samhällsklassen. Adelns och prästernas makt minskade. I samband med denna revolution kom en ny "kultur" till, en betydligt mer förnuftig sådan än den tidigare regerande; den religiösa, den kristna. Religion betyder förresten 'gudsdyrkan'. Borgerligheten har gjort samhället mer sekulariserat.
I dag är borgare allt ifrån medel- till överklass, samt kapitalister (kapitalägare, äger större företag etc). Så vitt jag vet. Man är inte borgare bara för att man röstar på ett borgerligt parti.
Är jag borgare som äger 3 företag med cirka 1200 anställda
& bor i ett gods med 48 rum o kör en Mercedes SL55AMG? ;)
Om du står som ägare och håvar in profiten från dina egendomar, då är du kapitalist. Det är väl också en borgare? Extremistborgare kanske? ;)
Åh, hmm, jag en extremistborgare...
Det låter ju extremt spännande! :e
Något som dekal på min röda bil. ;)
Heja Sverige
OuKaij skrev:
Är jag borgare som äger 3 företag med cirka 1200 anställda
& bor i ett gods med 48 rum o kör en Mercedes SL55AMG? ;)
Om du har ett eget gods, ligger det nära till hands att misstänka att du tillhör det adliga ståndet.
Rätt potent[ialt], UlfT! :e
Heja Sverige! :)
Apropå att vara InTopic & så! :e
Har beställt dekaler till mina bilar:
Jag är en adlig extremistborgare!
Tack för tipsen UlfT & Individen!
Är det någon som lyckats klura ut vad Oki-Dokki menar med sina inlägg ännu? :OO
De där "borgarna" kunde varit ålderdomliga fästen för stridande folk,
sådana där hus med torn ibland omgivna med vallgravar och vatten.
Synes det ej från start vad en menar kan politik bli väldigt roligt! :e
Intressant artikel:
http://www.oscewatch.org/CountryReport.asp?CountryID=51&ReportID=83&ChapterID=237&next=next
Given the powerful tradition of consensus in Swedish politics, it is surprising to the outside observer how far the rhetoric of class struggle survives. At least for people and observers on the left the use of the term “bourgeois” as an adjective for the current opposition parties is routine, yet the policies of privatization, encouragement of share-ownership and integration into the EU and globalist models pursued by the current Social Democrat-led government make it difficult for the outsider to see where the big differences lie between the real contenders for office.
Exakt... SAP är inte ett vänsterparti precis. Kapitalets knähund nummer ett som gör allt för att klamra sig kvar vid "makten". Lyssnade på ett tal av Thomas Bodström i onsdags, där sade han bland annat att de flesta (stor)företagarna i Sverige föredrar en "socialdemokratisk regering framför en borgerlig". Någonting som jag inte för en sekund betvivlar.
Individen skrev:
Exakt... SAP är inte ett vänsterparti precis. Kapitalets knähund nummer ett som gör allt för att klamra sig kvar vid "makten". Lyssnade på ett tal av Thomas Bodström i onsdags, där sade han bland annat att de flesta (stor)företagarna i Sverige föredrar en "socialdemokratisk regering framför en borgerlig". Någonting som jag inte för en sekund betvivlar.
Och vad grundar Thomas Bodström det på? Kan du fixa fram en källa?