Varför är min databas skriv skyddad när den ligger på wwwrot ???
och hur gör jag den skrivbar?
Min databas
18 svar · 448 visningar · startad av jwradhe
Högerklicka på den, välj Egenskaper och fliken Säkerhet och ställ in skrivrättigheter på IUSR_Datornamn
det kommer inte up nåt säkerhet...hittar ingen sån flik
Antingen har du inte NTFS som filsystem eller så har du inte stängt av Förenklad fildelning under Verktygsmenyn - Mappalternativ - Visning
jag har xp om de e de du menar?
Nej det är inte det jag menar.
Kolla så att du har installerat xp på NTFS-filsystem genom att högerklicka på C: och välja Egenskaper.
Om du har NTFS på disken så kollar du det andra alternativet som jag skrev.
Jag tar tillfället i akt att som så många gånger förr citera mig själv:
@nders skrev:
Om du använder Windows XP, måste du se till att avaktivera Förenklad fildelning. Det gör du genom att i windows-utforskaren gå till menyn Verktyg -> Mappalternativ och sedan till fliken Visning. I listan finns alternativet ”Använd förenklad fildelning”. Se till att rutan inte är förbockad. Klicka OK.
I utforskaren, högerklicka på mappen där databasen ligger, välj Egenskaper, och sedan fliken Säkerhet. Om inte användarkontot IUSR_datornamn finns med i listan, klicka på knappen Lägg till och fyll i det i rutan.
Markera användarkontot IUSR_datornamn i listan och se till så följande rättigheter är markerade: Ändra, Läsa och köra, Läsa, och Skriva.
Ja, för er som undrar, det kommer med i FAQ. ;)
Mvh,
Högerklicka på C: i Utforskaren och välj Egenskaper.
Läs till höger om där det står Filsystem:
vad e IUSR_datornamn ??
får detta fel nu när jag testar min fil.
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
[Microsoft][Drivrutin för ODBC Microsoft Access] Tabellen 'inlagg' är exklusivt öppnad av annan användare, eller så har den redan öppnats via användargränssnittet och kan inte manipuleras programtekniskt.
/gastbok.asp, line 84
Har du Access öppet?
nej..inte nu
Du måste stänga access när du jobbar med din databas på localhost.
nu står det.
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
[Microsoft][Drivrutin för ODBC Microsoft Access]Allmänt fel Det går inte att öppna registernyckeln 'Temporary (volatile) Jet DSN for process 0xd88 Thread 0xee4 DBC 0x1039b04 Jet'.
/inlagg.asp, line 13
Gör en dsn-lös koppling i stället.
hehe.....å de gör man hur??? *tack för att du e schysst å hjälper mig!!!*
<%
Dim Conn, rs, SQLSats
Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Set rs = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
Conn.Open "DBQ=" & Server.MapPath("\databas.mdb") & ";Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};"
SQLSats = "Select * from Tabellen Order By ID Desc"
SET rs = Conn.Execute(SQLSats)
While Not rs.EOF
Response.write rs("ID")&" | "& rs("Kolumnen")&"<br>"
rs.MoveNext
Wend
rs.Close
Set rs = Nothing
Conn.Close
Set Conn = Nothing
%>
tack för hjälpen!!