webForumDet fria alternativet

Kan man komma åt information i en databas med ActionScripts? Det handlar om Flash...

Flashur Flash, Shockwave

16 svar · 852 visningar · startad av trexter.com

trexter.comMedlem sedan apr. 20021 203 inlägg

Jag vill inte ha någon kod eller så (kan inte flash) utan bara undrar om man kan eller inte kan komma åt information i en databas genom ActionScript (eller någonting annat i Flash).

Om man inte kan det så ger det ju en ännu en orsak till att lära sig XML (och flash ;) ). Jag har nämligen hört att man ska kunna komma åt info i en XML-fil med ActionScripts...

:)

trexter.comMedlem sedan apr. 20021 203 inlägg

Efter att ha funderat lite på saken så tror jag bestämt att det är omöjligt! Flash körs ju på klientsidan...

Eller har jag fel?

:)

RödalacketMedlem sedan feb. 20002 612 inlägg

Direkt från flash m.h.a ActionScript så går det inte att hämta information från databasen.

M.h.a PHP. ASP m.m. så kan du hämta informationen och sedan skicka den till flashen.

#L#Medlem sedan juli 20021 363 inlägg

Som rödalacket säger går det ej att direkt från din flashfilm hämta information från en databas .. Man får ta en liten men enkel omväg :)

Exempel:

flash.swf
get.asp

Skapa en ny flash-fil med ett lager som du exempelvis döper till as (actionscript) samt ett vid namn content ( för det som det du vill ska visas )

Placera sedan denna kodslinga i den första framen av ditt as-lager

LoadVariables("get.asp", 0)

Skapa en ny keyframe i as laget samt en i content lagret.
Adda denna rad till frame två av as-lagret:

stop();

Skapa en dynamisk textruta i det visuella lagrets 2:a frame och ge den variabelnamnet show

Då var själva flash fasen klar..
------------------------------------------------------------------------------------------------

Skapa nu en ny asp sida ( get.asp ) med en connection precis som vanligt. Hämta nått värde från nått fält ex.

"SELECT * FROM something WHERE something = 1"

För att sedan flash ska kunna läsa in informationen som hämtades från databasen är du tvungen att skriva ut svaret med en response.write.. exempelvis:

Set oConn = Server.CreateObject( "Adodb.Connection" )
oConn.Provider = "Microsoft.Jet.OLEDB.4.0"
oPath = Server.MapPath( "something.mdb" )
oConn.ConnectionString = "Data Source='" & oPath & "'"
oConn.open

Set oRs = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
strSQL = "SELECT * FROM something WHERE something = 1"
oRs.Open strSQL, oConn

Response.Write "show=" oRs("something")

oRs.Close
oConn.Close

oRs = Nothing
oConn = Nothing
%>

Precis som du nämde körs flash på klientsidan vilket kommer att resultet i att det enda flash hittar i din asp fil är show="å-ditt-resultat"

Flash pallar bara att läsa in variablar och värden som står på detta sätt :

VarName=Value

Har du flera, binder du ihop dom med ett "&"-tecken..

------------------------------------------------------------------------------------------------

Nu är det bara å exportera din flashfilm, lägga in den i ett dokument, placera asp filen i samma mapp å tjonga upp den på på din server..

MvH / L

[r]

OBS: Detta var bara en 2 min haffs förklaring .. nått som e oklart .. bara å fråga :)

nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg

Rent teoretiskt borde det tom gå att klara sig utan ASP o PHP om man kör mot MS SQL.

I och med att:

1. Flash (5 o uppåt) stöder XML-objekt o XML-sockets.
2. MS SQL kan konfigureras att skicka resultat som XML.

Det är ju inte "direkt" i bemärkelsen ADO/drivrutinsnivå men man slipper kod i mellanskiktet.

Självklart kan man använda sig av xml ... tror dock det är mer folk som är kunniga inom asp än xlm .. var därför jag tog upp ett lite exempel på detta :)

voigtann1Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

jag får inte det att fungera.. vägra hitta någon "show".. provat att skapa ett txt dokument som ser ut så här:
Show = test

men ICKE!

får:

"_level0.show"

voigtann1

Ska bara slutföra min portfoliosida .. sen knåpar jag ihop ett litet exempel ..

JaktJanneMedlem sedan feb. 20001 507 inlägg

Du har stor bokstav i txt filen och använd inga mellanslag. Använder du LoadVariables("dinfil.txt,0) i ditt AS (ActionScript)?.

Prova med

&show="test"

testat med lika bokstäver och &show="test"

jag har loadvariables("test.asp",0);

OBS jag kör Flash MX

Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg

Jag får det inte heller att funka. :(

Här kommer min fil, som inte funkar:

RödalacketMedlem sedan feb. 20002 612 inlägg
loadVariablesNum("meny.txt", 0);

Tack, det gjorde ju susen!

Fungera för mej med nu.. Jasg bockar och bugar

Kan man bara göra detta med en textruta?
Går det inte att lägga in dynamisk text i en snygg effekt eller så?

oGGoMedlem sedan apr. 2003120 inlägg

Jesper T skrev:

Kan man bara göra detta med en textruta?
Går det inte att lägga in dynamisk text i en snygg effekt eller så?

Ursäkta att jag bumpar en så gammal tråd, men den är av rent allmänintresse rätt nyttig!
--
Jag undrar alltså om det går att göra som Jesper T undrar eller är detta tyvärr inte möjligt!

Varför jag undrar är för att jag och en polare nu har bestämt oss för att börja snickara lite på hemsidor mot betalning.

Han är duktig på Formgivning och allt vad det innebär (flash, Illustrator, Photoshop etc.) medan jag mer behärskar eller iallafall börjar behärska ASP, sedan skall det väl bära iväg med Action Script också.

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)