Hmmm

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • GunnarD
    Medlem
    • 2001-06-03
    • 4250

Så du menar på fullt allvar att reklamationsrätten gäller när jag köper fel vara (inte fel på varan)?

Jag köper engelskt os, det står på paketet, det står på skyltar i närheten av paketet och säljaren informerar mig om att det är ett engelskt os och att jag efter ett antal veckor kan komma tillbaka med ett öppnat paket och säga att det är fel på os'et eftersom jag vill ha ett svenskt os?

Prova detta i en butik, jag kan garantera dig att dom kommer att titta konstigt på dig och neka reklamationen.

Men prova gärna ock återkom med resultatet, jag kan vänta.

Men för att återgå till topic, hur gick det, fick hon svenskt os?
    So long and thanks for the fish.

Tyvärr så har jag nu en person på min ignoreringslista. Personen ifråga höjer inte trivselfaktorn här, snarar tvärtom varför jag nu tackar för mig!

Comment

• GunnarD
      Medlem
      • 2001-06-03
      • 4250

Originally posted by Danne V
      Du tolkar alltså en tolkning.
      Jag citerade konsumentverket och lyfte fram två meningar.

Men även domstolar/domare/advokater (och även wF medlemmar) tolkar lagen och förarbetena till lagen, så om jag citerar konsumentverker så ser jag inget fel i det.

Tyvärr så har jag nu en person på min ignoreringslista. Personen ifråga höjer inte trivselfaktorn här, snarar tvärtom varför jag nu tackar för mig!

Comment

• Danne V
        Medlem
        • 2006-08-02
        • 7685

Originally posted by GunnarD
        Så du menar på fullt allvar att reklamationsrätten gäller när jag köper fel vara (inte fel på varan)?

Jag köper engelskt os, det står på paketet, det står på skyltar i närheten av paketet och säljaren informerar mig om att det är ett engelskt os och att jag efter ett antal veckor kan komma tillbaka med ett öppnat paket och säga att det är fel på os'et eftersom jag vill ha ett svenskt os?

Prova detta i en butik, jag kan garantera dig att dom kommer att titta konstigt på dig och neka reklamationen.

Men prova gärna ock återkom med resultatet, jag kan vänta.
        Konsumentskyddslagarna är till JUST för att skydda konsumenten i ett läge där han/hon (som avtalspart) är i underläge. Det är JUST i situationer som t.ex. ett datorköp där köparen inte har en aning om vad en massa tekniska specifikationer betyder.

Även om det var så att det stått "Engelskt operativsystem" på skyltar och på förpackning och att försäljaren sagt detta så betyder inte det att kunden förstått att det på ren svenska betyder att "all text i datorn är på engelska". Är man inte van datoranvändare så är det faktiskt inte självklart: Man har ju svenska knappar och reglare på japanska TV-apparater. Och faktum är att Windows är "engelskt" (skapat i det engelsktalande landet USA).

Och i det här fallet är det ju tydligt att avsaknaden av ett ett svenskt operativ var ett VÄSENTLIGT "fel" och att hon sannolikt inte skulle köpt datorn om hon hade varit medveten om detta.

Gunnar, du är en jäkel på servrar, databaser och php och sånt. Men vi har ju konstaterat tidigare att du inte har koll (eller förståelse) för juridik. Bara i den här tråden har du visat att du inte förstått rekamationsrättens 3-årsbegränsning, skillnaden på Konsumentverkets förenkling av lagen och den riktiga lagtexten eller att det faktiskt kallas "fel varan" och inte "fel vara". Varför ska du nu tjafsa om detta?

Och nej, jag tänker naturligtvis inte ägna en halv dag och ett antal tusenlappar åt att köpa en dator och sedan byta den bara för att du inte vill förstå hur lagen funkar. Är du från vettet?
        Med vänlig hälsning från
        Danne
        ------
        Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
        Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
        Våga Vägra
        FaceBook

Comment

• Danne V
          Medlem
          • 2006-08-02
          • 7685

Jag citerade konsumentverket och lyfte fram två meningar.

Men även domstolar/domare/advokater (och även wF medlemmar) tolkar lagen och förarbetena till lagen, så om jag citerar konsumentverker så ser jag inget fel i det.
          Nejdå, men då ska du skriva att du citerar konsumentverket och inte konsumentköpslagen.
          Med vänlig hälsning från
          Danne
          ------
          Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
          Våga Vägra
          FaceBook

Comment

• legis
            Medlem
            • 2004-07-21
            • 4440

Det är nog svårt att säga något generellt i fall som diskuteras ovan. Från mina universitetsstudier i juridik minns jag väldigt specifikt att stort ansvar ligger även på kund att skaffa sig nödvändig information innan köp genomförs för att förstå vad det är man köper. Om informationen som sedan ges är tydlig nog kan ju diskuteras, men dumhet eller idioti kan generellt inte användas som ursäkt för att häva eller återlämna ett köp.

I trådskaparens fall verkar det ju ha löst sig, säkerligen inte minst tack vare att köparen återkommit inom "skälig" tid precis som Danne poängterar.
            http://gråimport.se

Comment

• GunnarD
              Medlem
              • 2001-06-03
              • 4250

Nejdå, men då ska du skriva att du citerar konsumentverket och inte konsumentköpslagen.
              Ej läskunning?

Högst upp i citatrutan står: "http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Lagar/Om-konsumentkoplagen/ skrev"

Ok, ovanför skrev jag "Så här säger konsumetköplagen:" men citatet är från konsumentverket.

Comment

• GunnarD
                Medlem
                • 2001-06-03
                • 4250

Massa fina ord
                Nej jag har ingen juridisk utbildning, därför citerar jag som i detta fallet konsumentverket (eller andra som kan/vet).

Det jag försöker gå efter är suntförnuft och försöker ta reda på hur det är. Inte som du gör genom att kategoriskt säga/veta hur det är och alla andra är idioter eftersom dom säger imot och/eller frågasätter.

Är du från vettet?
                Självklart är jag det! Du har ju påpekat det upprepade gånger att jag är inkometent, galen, idiot, .... och ändå fortsätter du. Någon gång skall du väll lära dig.

Men men, fortsätt gärna jag sätter punkt nu. Även en galning som är från vettet kan sätta punkt.
                Last edited by GunnarD; 2011-04-06, 15:09.

Comment

• Danne V
                  Medlem
                  • 2006-08-02
                  • 7685

Ok, ovanför skrev jag "Så här säger konsumetköplagen:" men citatet är från konsumentverket.
                  Ja, just det. Varför ska du bråka om det här när du nu håller med om att du angav fel källa för citatet?
                  Nej jag har ingen juridisk utbildning, därför citerar jag som i detta fallet konsumentverket (eller andra som kan/vet).

Det jag försöker gå efter är suntförnuft och försöker ta reda på hur det är. Inte som du gör genom att kategoriskt säga/veta hur det är och alla andra är idioter eftersom dom säger imot och/eller frågasätter.

Självklart är jag det! Du har ju påpekat det upprepade gånger att jag är inkometent, galen, idiot, .... och ändå fortsätter du. Någon gång skall du väll lära dig.

Men men, fortsätt gärna jag sätter punkt nu. Även en galning som är från vettet kan sätta punkt.
                  Nu är det tydligen synd om dig, Gunnar. Jag PÅSTOD inte att du var en galning. Jag FRÅGADE "är du från vettet?", ett ganska vanligt sätt att uttrycka sig när man är högeligen förvånad (vilket jag blev när du på allvar tycker att jag ska gå och köpa en dator för att på något konstigt sätt ge dig rätt). Aldrig hört det uttrycket förr? I så fall ber jag om ursäkt.

Och skriv inga fler privata meddelanden och gnäll om det här, tack.
                  Last edited by Danne V; 2011-04-06, 16:33.
                  Med vänlig hälsning från
                  Danne
                  ------
                  Våga Vägra
                  FaceBook

Comment

• GunnarD
                    Medlem
                    • 2001-06-03
                    • 4250

massa ordbajs
                    Som jag skrev i mitt PM till dig, "ta det lugnt ta en toy".

Eller på ditt språk. Ge fan i och svara på mitt PM din *pip*.

Comment

• Buddaz
                      Medlem
                      • 2009-12-03
                      • 301

Hej
                      Läst hela tråden, verkar som att ni missförstått varandra och sedan haft en väldigt bra diskussion om ämnet med varandra. Bästa är att läsa lagen, står exakt vad som gäller. En bra sida där Sveriges lagar finns är Notisum om man inte har en lagbok vid sidan om. Som sagt LasseH som är trådskaparen har ju tydligen fått problemet löst om jag förstod honom rätt.
                      Buddha is an almighty god but not for me because I am Buddaz

Comment

• GunnarD
                        Medlem
                        • 2001-06-03
                        • 4250

Det är lungt, satte just Danne V på min ignore lista så slipper jag läsa hans inlägg.

Comment

• Danne V
                          Medlem
                          • 2006-08-02
                          • 7685

Det är lungt, satte just Danne V på min ignore lista så slipper jag läsa hans inlägg.
                          Det tror jag inte ett dugg på. Jag tror du är alldeles för nyfiken och vill se om jag svarar.
                          Med vänlig hälsning från
                          Danne
                          ------
                          Våga Vägra
                          FaceBook

Comment

• bassebhu
                            Moderator
                            • 2001-11-20
                            • 4028

Här var det action! Och bassebhu sitter på första parkett som vanligt!
                            bassebhu - din kompis bland kompisar

Om du mot förmodan inte är nöjd med kompositionen av ovanstående inlägg,
                            eller att det helt enkelt inte nådde upp till dina förväntningtar - var god:

Rapportera till bassebhu

Comment

Working...