webForumDet fria alternativet

Ta ut ord från databas till flash

Flashur Flash, Shockwave

50 svar · 2 061 visningar · startad av calson · sida 2 av 3

Frågan, av calson

Hej Jag vill göra en form utav logo/toppbild till en sida. På sidan har jag en massa ord sparade i en databas (MySQL). det jag vill göra är ett skript (.asp) som hämtar ut blandade ord ur databasen och skickar in till flash dokumentet. I flashdokumentet vill jag att orden ska faida samt bli placerade på olika plattser hela tiden (random), om det går att få orden att inte lappa över varandra vore

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan dec. 2003487 inlägg

MickeA.com

du verkar ha riktigt bra koll på allt det här.
Om du har tid kan du göra ett litet skript som jag kan kolla på?

Medlem sedan feb. 20034 441 inlägg

calson skrev:

Om du har tid kan du göra ett litet skript som jag kan kolla på?

Javisst!
Kom ihåg att du inte kan köra det lokalt i Flash, eftersom det är ASP.
Att det blir syntaxfel när du försökte med koden ovan så beror det antaligen på att "IF" är med stort I (i).

Lycka Till och hör av dig om du vill ha mer hjälp!

Stort tack för all hjälp.. Nu känns det som jag måste klara mig själv :)

calson skrev:

Nu känns det som jag måste klara mig själv :)

Tveka inte att fråga om hjälp om du kör fast, det här med Flash tillsammans med ASP kan vara lite bökigt att komma igång med, men saker och ting hamnar tillslut på rätt plats ;)

Tryck gärna på "Acceptera som slutgiltigt svar" så alla andra kan se att tråden är löst.

Finns många svar men ett av dom skall bli markerade :)

Då var det dags igen :stud

Denna gång vill jag göra precis lika dant fast det ska vara som ett bildpsel där bildernas namn hämtas ifrån en databas.

Jag har gjort ett exempel här

det borde inte vara så svårt att få in en bild i taget men jag kan inte komma på hur man får dom efter varandra.

ett problem till är att jag inte vet vad jag ska använda mig av för att sätta in bildens url, som vi gjorde med textboxen i mitt förra problem.

Tack på förhand, igen

Hej!
Jag förstår inte riktigt vad du menar, vad vill du göra?
Vill du kunna ladda in bilder dynamiskt och sedan visa dom i Flash?

Jag vet inte hur jag skall gå till väga. Antingen om man laddar in bilderna till flash eller ger flash bildens url och visar den vägen.

Det jag vill är spara bildurler till bilder i en databas. Sedan hämtar flash bild urlen, hämtar in bilden och visar det som ett bildspel som mitt exempel.

Aha, nu förstår jag vad du menar.
Flashplayer 6 och Flash MX klarar bara av att ladda in bilder av typen icke progressiva JPEG (om jag inte missminner mig). Du kan använda loadMovie(""); för att ladda in dessa.

Sen hur du ska lösa just det här, med bildspel osv. det kanske går att lösa på ngt bra sätt i MX 2004, som jag inte har någon erfarenhet av.

Jag har gjort ett sånt här bildspel, eller snarare ett galleri, som laddade in bilder dynamiskt som jag sedan visade. Problemet är bara att jag inte hittar filen längre.
Därför kan jag inte just nu tala om ett smidigt sätt att lösa det här på, vi får se om någon annan kan komma med bra förslag. Kan hålla ögonen öppna åt dig om jag hittar något.

Det tackar jag för :)

Finns det någon som har en annan lösning som kanske är lättare att åstakomma som blir snyggt?

Hur exakt vill du att det ska vara, ska det alltid vara ett visst antal bilder med exakt samma storlek och filformat?

Då är det här inga problem alls att fixa till, det kan jag ordna åt dig ikväll om så är fallet.

Är det olika storlekar på varje bild samt olika filformat och sånt blir det genast lite jobbigare.

Så om du kunde skriva ihop ngn typ av kravspecifikation på vad du exakt vill ha så ska jag kolla lite närmare på det här.

Ja alla bilder kommer ha samma format samt storlek.
Höjd: 50px
Bredd: 67px
Format: JPEG

Det enda som diffar är namnen som kommer vara typ:
orebro_1.JPG, orebro_2.JPG osv

Fast namnen kommer ju variera beroende på vad det är man vill visa.

Det jag vill kunna göra är att hämta ut bildnamnen från databasen och sedan göra ett liknande bildspel som mitt exempel ovan, alla bilder kommer ha samma storlek samt format.

Tack återigen

Ok, men det här ska nog bli bra.
Jag kan göra en fil ikväll, jag ska försöka få klart den ikväll, annars får du den imorrn.

Jag kommer lägga alla bildnamn i en Accessdatabas, så du vet.
Bildnamnen spelar ingen roll, dessa kommer tas direkt ur databasen, så det finns inget krav på namn, förutom då förstås att det inte får finnas å, ä, ö, ampersand (&) eller mellanslag.

Sen att det är lika många bilder, alltså att det totala antalet bilder hela tiden är den samma, så är det här inte några problem.

Ok tack som bara den :)

Håller på för fullt just nu, det blev ett lite större projekt än vad jag först trodde, men det kommer bli riktigt bra ;)

Du kommer själv kunna ange hur många bilder du vill ladda in, allt kommer skapas utifrån det.

När bilderna laddats in kommer hela kalaset börja rulla från höger till vänster och sedan loopas.
Såhär långt kan jag säga att det inte kommer blir klart idag, förhoppningsvis imorrn, men den som väntar på något gott...

Finns även möjlighet att fixa så att AspUpload och AspJpeg spelar tillsammans med allt, så att filuppladdning och formatering av bilderna sker per automatik.

Hör av mig när jag kommit längre!

Du är ju sjuuuk :)
Tack som bara den. Kompensation får vi tala om senare!

calson skrev:

Kompensation får vi tala om senare!

Näru, det är inte nödvändigt. Kom att tänka på att man kan få till det här riktigt bra, så jag passar på att göra det lite 'fetare' på en gång, så kanske man kan använda det till något annat i framtiden.

:)
Ju fetare dessto bättre :)

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.25f56b17
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)