webForumDet fria alternativet

Det eviga Vista-WLAN-problemet

Nätverkur Nätverk

19 svar · 1 808 visningar · startad av LeonL

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg
Frågan#1

Fick hem en bärbar med Vista-helvetet förinstallerat och har inte lyckats få igång WLAN:et på den. Det går hur bra som helst med kabel, och WLAN på mobilen med Windows Mobile fungerar också smärtfritt vid samma position.

Problemet är att Internet verkar gå hur långsamt som helst, eller ibland inte verkar gå alls. Först indikerar den att anslutningen endast är en lokal sådan, och sedan går den över till "Lokalt och Internet". Det går dock inte att surfa in på sidor i webbläsarna, men ibland så lyckas man få fram titeln på sidorna. Ett exempel är att när jag en gång försökte gå in på wF så dök "webForum - powered by vBulletin" upp i titelraden, men sedan fortsatte den att tugga tills den slutligen gav upp.

Jag har kollat runt lite på nätet, och såg att Vista hade lite DHCP-problem med äldre routers. Fifflade lite i registret:

DhcpConnForceBroadcastFlag 0
DhcpConnDisableBcastFlagToggle 1
DhcpConnEnableBcastFlagToggle 0

Verkade inte heller lösa problemet. Googlar man runt på nätet verkar det som att meningarna går isär om hur man ska använda DhcpConnDisableBcastFlagToggle eller DhcpEnableBcastFlagToggle, men så som jag har gjort så borde väl Broadcast Flagging vara inaktiverat? IPv6 har jag också inaktiverat enligt andra guider, men det har inte heller hjälpt.

Jag kör Windows Vista med Intel WiFi Link 4965AGN. Routern är en D-Link DI-514 med WEP-enkryptering. (WPA-PSK funkade inte med Vista, så jag gick över till WEP.)

Någon annan som har haft liknande problem?

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Hur ser det ut med drivrutinerna?

Medlem sedan maj 20033 218 inlägg

Tycker med det låter som ett drivar problem då du bara kan välja WEP.

http://downloadcenter.intel.com/Product_Filter.aspx?ProductID=2753

Drivrutinerna är de senaste. Windows installerade det åt mig. Har kollat på Intels hemsida, och där hade de samma version som den installerade. Kollade sedan på datortillverkarens sida, och där hade de en gammal version. Den provade jag också, och utan framgång.

Anledningen till att jag bytte över till WEP var att folk runtom Internet har hävdat att WPA-PSK och Vista är ett känt problem som Microsoft inte har fixat, så jag bytte över till det temporärt. Samma problem är det även om jag öppnar upp routern utan några som helst skydd. (D.v.s. att den ansluter till routern men laddar sjukt långsamt.)

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Hur uppdaterad är routerns firmware? Fungerar andra trådlösa datorer (med andra OS, eller samma) med denna router?

Jag kör WPA, WPA2, WEP med min Vista och har inga som helst problem. Vad är det för känt problem folk påstår sig känna till? Det enda jag känner till är detta, som är fixat i SP1:

http://support.microsoft.com/?id=935222

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

Jag har upplevt flera problem med att ansluta till trådlösa nätverk i Windows Vista. Problemen börjar så fort det är kryptering inblandad. Stänger man av krypteringen fungerar det oftast. Det har hänt med tre olika datorer på tre olika trådlösa nätverk. Samtliga gånger har jag lyckats koppla upp mig mot nätverket med andra burkar utan problem.

Senaste gången det hände var för en vecka sedan, så jag antar att den Hotfix du pratar om borde ha varit installerad då.

Gislaved skrev:

Senaste gången det hände var för en vecka sedan, så jag antar att den Hotfix du pratar om borde ha varit installerad då.

Om maskinen kör SP1. SP1 är dock inte släppt till svensk version ännu (kommer i April).

Routern tillverkas och säljs inte längre, så den nyaste firmwaren som finns är från 2004 - och den är installerad.

Har läst på lite andra ställen att om man har kombinerad Bluetooth/WLAN (vilket datorn har) kan blåtandsenheten störa WLAN-signalerna. En kille föreslog då att man skulle installera tillverkarens drivrutiner för blåtandsenheten i stället för Microsofts egna. Har dock inte hittat några sådana drivrutiner (enligt enhetshanteraren är tillverkaren Cambridge Silicon Radio Ltd.).

Den hotfix som legis har länkat till har jag redan begärt från Microsoft, men har inte fått något svar, så det är därför som WEP är igång just nu. Problemet just nu är som sagt att Internet/trafik går väldigt långsamt när den väl är ansluten till routern.

På statusfönstret för "Trådlös nätverksanslutning" står det att jag har en hastighet på 2,0 Mbit/s. Är det normalt? Låter lite för lite, för det ska väl ändå vara 11 Mbit/s (routerns max) eller liknande?

Om SP1 kommer ut i April kan jag avvakta och se om problemet har löst sig när jag väl har installerat den (rykten säger att SP1 tagit bort problem men skapat nya). Under tiden försöker jag luska ut om det verkligen kan vara Blåtandsenheten som är och miffar sig.

Har nu även sett att folk med 4965 AGN har haft problem med B-nätverk (som jag har här). Ska se om det går att fixa fram ett G-nätverk nånstans och prova.

Jag har samma trådlösa:
Intel(R) Wireless WiFi Link 4965AGN

Du kan ju testa ändra inställningar, t.ex. stt låsa den till ett specifikt läge (bara B, om nu din router bara klarar B). Kanske även slå av N mode.

Min version av drivrutin är 11.5.0.36 daterad 2007-11-27

legis skrev:

Min version av drivrutin är 11.5.0.36 daterad 2007-11-27

Vad mysko. Min är 11.5.0.32, fast daterad som 2007-12-20? Intels sida visar också denna?

Min kanske är tillverkarspecifik, fast den är WHQL. Jag tror inte det skiljer något nämnvärt mellan din och min version, så det borde vara ok.

ftp://ftp.software.ibm.com/pc/pccbbs/mobiles/7kwv50ww.txt

Har installerat den. Går fortfarande att ansluta, och fortfarande segt. Kollar man på status så ser man att Windows inte verkar kunna bestämma sig för vad det är för hastighet kopplingen har. Hoppar mellan: 1,0 - 2,0 - 5,5 - 11,0.

Kan helt enkelt vara att routern är för gammal för Vista/WLAN-kortet. Andra datorer fungerar finfint.

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

legis skrev:

Om maskinen kör SP1. SP1 är dock inte släppt till svensk version ännu (kommer i April).

Det har varit uteslutande svenska versioner, så då ligger säkert problemet däri. Vet du om SP1 installeras automagiskt när det släpps?

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Gislaved skrev:

Det har varit uteslutande svenska versioner, så då ligger säkert problemet däri. Vet du om SP1 installeras automagiskt när det släpps?

Om du har Windows Update i Vista inställt att hämta uppdateringar automagiskt, så ja. Det brukar vara dagligen kl 22.00 det är schemalagt som standard i Vista, om jag inte minns fel.

Gislaved skrev:

I April finns den bara som nedladdningsbar och i Maj kommer den att börja skickas ut via Windows Update.

Windows Update insisterade i dag på att installera en update kallad "Intel - Networking - Intel(R) Wireless WiFi Link 4965AGN" (2008-01-28) för WiFi-kortet, så nu är jag tillbaka på 11.5.0.32 (2007-12-20). :birp

Döm av min förvåning när jag får blixtsnabbt trådlöst bredband när jag ställer datorn 10 cm från routern. Gjorde test på speedtest.net och det skiljer inte mycket från när jag har linan ikopplad. Det intressanta är ju att uploaden blev snabbare till och med. :q

Flyttade sedan mig en meter ifrån routern, och helt plötsligt går det jättelångsamt igen. Återigen bara titelraden som "visar rätt". Speedtest går inte ens igång. :x

(Den högra är wireless.)

wired.JPGwireless.JPG

I dag åkte jag tillbaks till Arvidsjaur, och WLAN funkade utmärkt både på flygplatserna och routern här. Det var nog alltså en för gammal router som vi hade hemma i Borås (DI-514).

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.b746b907
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)