Olympus E3

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Danny
    Medlem
    • 2004-07-04
    • 8477

tack tack
    dannesholk.se

Comment

• Danny
      Medlem
      • 2004-07-04
      • 8477

Det är såna här Yogaövningar man slipper om man har vridbar display och live view:
      http://www.microsoft.com/library/med...s_image001.jpg
      ...
      dannesholk.se

Comment

• Lasse H
        Medlem
        • 2005-08-10
        • 1424

Originally posted by Danny
        ...nu har jag fått den! Första intrycket: "Vad stor och härlig den är"

Är grymt trött nu så jag orkar inte skriva så mycket, men den är underbar! Skön att fota med, känns väldigt gedigen och pålitlig. Bra storlek och inte så tung som den storleken kunde vara bra på brushantering tycker jag, ett av de första fotona var i ISO 800 och det är inte en tillstymmelse till brus, då var det rätt ljust iofs, men ändå.

Har några bilder här, först ett foto av E-3'an med min gamla S3'a. Sedan finns det fler bilder här
        Fan vad maffig den ser ut!!!!!!
        Grym helt enkelt.................................
        www.honkanen.se

Comment

• Danny
          Medlem
          • 2004-07-04
          • 8477

Tack Lasse. Den är rätt manlig, dvs, stor och tung. Men skön ...har just fotat den med en 400D, ska lägga upp fler bilder sedan...
          dannesholk.se

Comment

• Danny
            Medlem
            • 2004-07-04
            • 8477

Foton på kameran

Här kommer några foton på huset och 12-60-objektivet. Fotade med en 400D.
            Attached Files
            dannesholk.se

Comment

• Danny
              Medlem
              • 2004-07-04
              • 8477

Nu när jag har använt den i nästan en vecka kan jag bara säga att det är sååå skönt att fota med systemkamera. Framförallt snabbare och pålitligare. AF funkar kanon, snabb, kunde vara bättre vid svagt ljus känns det som, fast jag har typ aldrig använt AF-hjälplampan å andra sidan, WB är väldigt precis, man behöver sällan oroa sig för att få fel WB. Brus är inget större problem, jag köra ofta auto-ISO och då går den mellan 100-800 och det blir bra, kör man upp till 3200 blir det brusigt men det är ändå inte att jamföra med en kompaktkamera, lite Noise Ninja så är det värsta borta. Kameran är ganska lagom stor för mina stora händer och tyngden är välbalanserad, den väger ju nästan 1 kg med glugg och batteri. Det är både för- och nackdel, känns bra med lite substans i handen men inget man gärna springer runt med runt halsen en heldag kanske. Men jag har en bra kamera i mobilen (K800) som duger i nödfall, den här har jag mest när det är fotorunda osv, och då gör det inget att den är lite stor. Väldigt skön kamera i alla fall. Först tyckte jag det var dumt att lägga så mycket pengar på ett hus, men sedan kom jag på det att, varför vill man byta hus? Jo det är för att man inte är nöjd med det hus man har (alt, gräset är grönare på andra sidan, dvs ny modell ), så det är inte så dumt att köpa sig ett ordentligt hus som man kan ha ett tag och växa med. Har man dessutom IS i huset så behöver man ju inte köpa så svindyra objektiv heller, det skulle vara för stor bländare då isf. Jaja. Det blev en liten snabbis, kanske återkommer om ett tag...
              dannesholk.se

Comment

• Danny
                Medlem
                • 2004-07-04
                • 8477

...hade lite bråttom och glömde nämna Live View (hädanefter LW) och vridbar display, det var ju ändå anledningen till att jag valde den här kameran. Vridbara displayen är ju precis som på Canons kompaktmodeller som har så, som S-serien t ex. LW använder sensor och har då varken extrasensor eller annat för just Live View, så det blir en viss fördröjning när man fotar i LW. Det hade jag läst innan och tänkte som så att när man tar sådana foton har man oftast inte så bråttom så det gör ingenting. Det tar kanske 1-2 sekunder att fota i LW med AF. Kör man manuell fokus som går utmärkt också, då går det mycket fortare eftersom spegeln bara behöver fällas upp en gång. Sammanfattningsvis kan sägas att LW-finessen på E-3'an fungerar mycket bra och det är sååå skönt när man ska fota nära marken, ovanför huvudet eller vill ha kameran så nära väggen som möjligt. Eller när man har den på stativ och inte vill böja sig eller luta sig för att titta i sökaren, på med tvåsekunders självutlösare med ett knapptryck sedan är det bara att köra
                dannesholk.se

Comment

• Danny
                  Medlem
                  • 2004-07-04
                  • 8477

Originally posted by Danny
                  Nu har de förlängt erbjudandet om batterigrepp utan extra kostnad om man registrerar kameran senast Mars!
                  http://www.dpreview.com/news/0801/08011401olygrip.asp
                  Jag kanske borde tillägga, man måste redan ha en DSLR från Olympus för att erbjudandet ska gälla där missade man nåt
                  dannesholk.se

Comment

• Danny
                    Medlem
                    • 2004-07-04
                    • 8477

Nu har det kommit ett pressmeddelande där det står att om man har Zuiko 12-60-objektivet med serienummer mellan 230005416 och 230010688 så kan det vara strul med autofokus och man kan skicka in det för gratis undersökning/åtgärd. Givetvis är mitt serienummer där emellan. Så det blir till att bita i gräset och bli utan objektiv ett tag ...tur jag har makroobjektivet att leka med så länge

Läs mer här:
                    dannesholk.se

Comment

• Danny
                      Medlem
                      • 2004-07-04
                      • 8477

Då har det äntligen kommit ett test från dpreview:
                      http://www.dpreview.com/reviews/olympuse3/
                      Den fick slutbetyget "Higly Recommended (just)"
                      dannesholk.se

Comment

• Danny
                        Medlem
                        • 2004-07-04
                        • 8477

...okej, nu har det kommit ett erbjudande som är väldigt bra. Jag vill inte försöka få någon att köpa en E-3'a utan bara skriva om detta erbjudande.

Om man köper en E-3'a innan augusti nu, registrerar den och allt, så får man en blixt!!! (eller pengar, "flash or cash" som de själva skriver). Det är inte vilken blixt som helst utan det är den dyraste blixten, värd ca 5000 kr. Kolla:

Vad surt att de kommer med ett sådant kanonerbjudande nu! Själv fick jag inget alls. Köpte lillebrorsan till den där blixten löst.
                        dannesholk.se

Comment

• Danny
                          Medlem
                          • 2004-07-04
                          • 8477

...[felpost]
                          Last edited by Danny; 2008-07-14, 01:46.
                          dannesholk.se

Comment

• Danny
                            Medlem
                            • 2004-07-04
                            • 8477

...jag skrev någonstans om skärpan på E-3'an, att skärpan skulle bli bättre om man hade mindre Anti-alias, hittar inte den tråden nu, men det passar ju riktigt bra här så det får bli här.

Nu läste jag just en tråd om det där som var väldigt intressant. De menar att om man hade klenare AA så skulle moire-mönster bli ett problem, slutsats = man har helre ett bra AA-filter som ger bra bilder på bekostnad av skärpan (det går ju bra att skärpa upp efteråt med Nik Sharpener eller nåt sådant).

Om man nu skulle vilja byta AA-filter (som är fysiskt!), så går det att göra, ja iaf teoretiskt (vad gäller Oly).

Läs här: http://forums.dpreview.com/forums/re...hread=28517176
                            dannesholk.se

Comment

• Danny
                              Medlem
                              • 2004-07-04
                              • 8477

Sitter här och kollar gamla trådar och fick lust att nämna en sak jag läste om E-3'an för ett tag sedan.

Den fick utmärkelsen "Best Advanced Camera" av EISA i år! Kul.

dannesholk.se

Comment

Working...