"Gävlebocken har brunnit för sista gången"

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Web-Tor
    Medlem
    Smurf
    • 2000-11-03
    • 11794

    #1

    "Gävlebocken har brunnit för sista gången"

    [citat]Gävlebocken fyller 40 år och nu ska den ha brunnit för sista gången. I år kommer den nämligen att impregneras med ”Fiber ProTector Flamskydd” som bland annat används i flygplan.

    För ett antal år sedan gjordes också ett försök att impregnera bocken med flamskyddsmedel, men då rann medlet av vid töväder. För att undvika detta kommer bevarandemedlet ”Fiber ProTector Solvent Base” att läggas utanpå flamskyddsmedlet den här gången. En flamskyddsexpert från England kommer att övervaka arbetet. [/citat]


    Dom tar verkligen sin bock på allvar i Gävle. Tror ni att den klarar sig i år eller blir den överkörd/sprängd?

    Se bocken här:
    /Tor
    Jag och mina bilder.
  • spango
    Medlem
    • 2000-06-02
    • 6147

    #2
    Originally posted by Web-Tor
    Tror ni att den klarar sig i år eller blir den överkörd/sprängd?
    Naturen skyr tomrum, och ett tomrum är precis vad en intakt Gävlebock innebär. Jag uppmuntrar förstås inte vandalism, men det vore ju inte en riktig jul om den fortfarande står upp
    Vissa dagar är man asfalten, andra dagar är man ångvälten.
    Vissa dagar är man myggan, andra dagar är man vindrutan.

    XML är som våld; löser det inte ens problem betyder det att man använder för lite.

    Comment

    • obelix
      Medlem
      • 2002-09-14
      • 3722

      #3
      Klart bockafan ska brinna...

      Gävle är ju världskänt för sin brinnande bock...
      Don't Pee on My Leg and Tell Me It's Raining

      Comment

      • Lord Pingu
        Medlem
        • 2001-04-01
        • 688

        #4
        Man skall inte förstöra traditioner och högtider
        tolka det hur ni vill
        Pingu

        ny signatur?

        Comment

        • OveRRidE
          Medlem
          • 2001-02-05
          • 8509

          #5
          Vandaler! Det är ett hot mot demokratin och den fria viljan att bränna bocken i Gävle!
          http://truemaybefalse.blogspot.com - Med en debugger i högsta hugg

          Comment

          • silfver
            Medlem
            • 2003-04-03
            • 9709

            #6
            Haha! Hoppas den står i lågor även i år.
            Silfver Creations

            Comment

            • Web-Tor
              Medlem
              Smurf
              • 2000-11-03
              • 11794

              #7
              Det verkar svårt att få den att brinna i år och på sidan skriver man ju också: "Gävlebocken har brunnit för sista gången"

              Det betyder ju inte att den kan försvinna på annat sätt.
              /Tor
              Jag och mina bilder.

              Comment

              • voigtann1
                Forumvärd
                • 2001-06-14
                • 8810

                #8
                försvinna är inte samma sak !
                "det går inte att lära en gammal norrlänning byta namn på irc" - gammalt kinesiskt uttryck

                Comment

                • Fia
                  Medlem
                  • 2004-04-17
                  • 2083

                  #9
                  Som gammal bockbyggare måste jag ju i vanlig ordning flika in här att Lill-bocken, byggd av Vasaskolans naturvetenskapliga förening, är den enda äkta julbocken.

                  Den står vid sidan av köpmännens bock, som en protest. Tyvärr brukar den inte heller överleva, speciellt inte eftersom den står utan flamskyddsmedel och webbkamera...

                  Comment

                  • adnillen
                    Medlem
                    • 2004-01-08
                    • 147

                    #10
                    Gävle bocken kommer brinna eller förstöras på något sätt i år med, var så säker. För ju mer de försöker få bocken "säker" desto mer jagar de upp folket som vandaliserar vår fina bock. Men jag ser det som en tradition att bocken kommer stå i lågor - på ett eller annat vis. Men är ju uppvuxen med det *ler*
                    annorlunda . jobbig . klantig . envis . sömntuta . pratglad
                    vinpimplarinna . "26-27" . ringmärkt tant . yrboll . kantstött

                    Comment

                    • voigtann1
                      Forumvärd
                      • 2001-06-14
                      • 8810

                      #11


                      den har inte brunnit i alla år
                      "det går inte att lära en gammal norrlänning byta namn på irc" - gammalt kinesiskt uttryck

                      Comment

                      • Web-Tor
                        Medlem
                        Smurf
                        • 2000-11-03
                        • 11794

                        #12
                        Nej
                        /Tor
                        Jag och mina bilder.

                        Comment

                        • obelix
                          Medlem
                          • 2002-09-14
                          • 3722

                          #13
                          Originally posted by OveRRidE
                          Vandaler! Det är ett hot mot demokratin och den fria viljan att bränna bocken i Gävle!
                          du råkar inte blanda ihop AFA med bockbrännartraditionen nu?
                          Don't Pee on My Leg and Tell Me It's Raining

                          Comment

                          • Bire
                            Medlem
                            • 1999-12-22
                            • 6030

                            #14
                            Let it burn!!!
                            www.kristerlindholm.se - Blog etc.. Bop!

                            Comment

                            • Okkido
                              Medlem
                              • 2000-05-12
                              • 4460

                              #15
                              "Misstänkta för gärningen är två personer utklädda till tomte och pepparkaksgubbe som sköt eldpilar mot bocken."

                              Comment

                              Working...