Fick för mig att jag kanske borde uppdatera min blogg (https://www.hell-man.se) till Wordpress 2.0.4, men vill gardera mig lite innan jag går loss på mitt system.
Jag har plockat hem zip-filen, och packat upp den i en mapp på mitt skrivbord, och jag utgår från att det sedan bara är att FTP:a upp filerna med ett vanligt FTP-program, och att då ersätta de befintliga filerna när så är aktuellt. Korrekt uppfattat? Eller görs det på något annat sätt? Eller är det något annat jag också ska göra?
MEN, min viktigaste fråga rör mina inlägg, kommentarer, inställningar o.s.v. Om jag gör som jag beskrev ovan, förlorar jag då allt detta?
Hur gör jag för att inte riskera att förlora något?
Och, en liten sidofråga, hur backupar jag bäst bloggen?
Rent generellt kan man väl säga att du tar backup på filer ifall något skulle gå snett. Annars är det bara att köra på. Följ denna guide för att vara säker:
Det står i guiden. Egentligen två saker som räcker.
1. Backa upp alla dina filer. Det är bara att ladda ner dem lokalt eller kopiera till en egen katalog på servern
2. Ta backup på databasen. Detta gör du troligtvis lättast med phpMyAdmin
Tackar! Dock, det jag inte får kläm på, är just phpMyAdmin. Det finns i kontrollpanelen hos mitt webhotell, JX, och jag har varit inne där och kikat, men blev nästan vimmelkantig. Finns det någon lättbegriplig guide över hur man använder verktyget/programmet?
132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.25f56b17