350D - paket eller lösa delar?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • silfver
    Medlem
    • 2003-04-03
    • 9709

[citat=Dryden][citat=silfver]Bara en liten fråga.

Varför köper man fjärrutlösare när man har en tidsinställning på kameran? Okej, du får vänta 10 sekunder, men den kostar inget extra. Varför använder man inte bara den? [/citat]Det har jag gjort och ja, det fungerar. Lite värre blir det ju med bulb-läget, som så vitt jag förstått det kräver att man håller inne avtryckaren under hela tagningen. [/citat]Självklart. Det tänkte jag inte på. Men så länge man har en bestämd slutartid så fungerar den ju bra. Men tänkte inte på bulb-läget.
    Silfver Creations

Comment

• Poteta
      Medlem
      • 2005-05-13
      • 3014

[citat=Dryden]Enligt vad jag har kollat upp så finns det en sladdbunden variant och en trådlös variant (250:- respektive 350:-).

Är det någon som har erfarenheter av någon av dessa (eller båda två)? [/citat]

Jag får hem sladdversionen i brevlådan idag. Återkommer senare!

/r
      Den såg ju trevlig ut! Man kan "låsa" knappen lätt om man inte vill hålla inne med tummen vid bulbfotografering. Annars funkar den precis som den vanliga knappen. Trycker man ner till hälften så fokuserar den, tryck ner helt så tar den kortet. Den känns helt ok. En liten fråga bara från en latmask som inte orkar leta i manualen... Hur tusan får man till bulb-läget?? Går inte det med 350D?
      Last edited by Poteta; 2005-08-18, 16:24.
      Mitt företag

Comment

• UlfT
        Medlem
        • 2001-05-21
        • 6050

[citat=Poteta]En liten fråga bara från en latmask som inte orkar leta i manualen... Hur tusan får man till bulb-läget?? Går inte det med 350D? [/citat]Det är så pass enkelt att du egentligen inte behöver titta i manualen. Ställ in M-läget. Därefter är det bara att skruva tidsinställningen tills det står "bulb" i displayen.
        "Where has Doctor Alban gone? I shall tell you. We have killed him - you and I. We are his murderers."

—Friedrich Nietzsche

Comment

• Dryden
          Medlem
          • 2002-08-03
          • 12245

Det där lät intressant. Men, jag berättade om mina planer för en kollega som då erbjöd sig att försöka bygga en egen. Återstår att se hur det blir och hur det fungerar. Tanken var då en typ av switch, som då kan låsa avtryckaren i ett av lägena.

Som sagt, får se hur det fungerar. Ingen som har erfarenheter av ett liknande hemmabygge?
          resebloggen # twitter # instagram

Comment

• UlfT
            Medlem
            • 2001-05-21
            • 6050

Dryden, jag försökte själv med ett hembygge för någon gammal AF-kamera en gång, till vilken man bara kunde ansluta elektroniska trådutlösare. Det jag försökte göra, var att bygga upp en plattform, i vilken man kunde skruva fast en traditionell trådutlösare. Plattformen försökte jag förankra med ett spännband. Det gick inte särskilt bra. Kameran hade en modern, bullig formgivning. Därför var det svårt att få anordningen att sitta ordentligt. 350d torde erbjuda exakt samma problem i den vägen.
            "Where has Doctor Alban gone? I shall tell you. We have killed him - you and I. We are his murderers."

—Friedrich Nietzsche

Comment

• Poteta
              Medlem
              • 2005-05-13
              • 3014

[citat=UlfT][citat=Poteta]En liten fråga bara från en latmask som inte orkar leta i manualen... Hur tusan får man till bulb-läget?? Går inte det med 350D? [/citat]Det är så pass enkelt att du egentligen inte behöver titta i manualen. Ställ in M-läget. Därefter är det bara att skruva tidsinställningen tills det står "bulb" i displayen. [/citat]

Mamma mia, glöm frågan...
              Jag trodde att det skulle funka i T-läget... Tackar! Finns det någon generell regel på vad man ska ställa bländaren i när man vill ta nattkort? Ska man utgå från något värde?
              Mitt företag

Comment

• UlfT
                Medlem
                • 2001-05-21
                • 6050

[citat=Poteta]Finns det någon generell regel på vad man ska ställa bländaren i när man vill ta nattkort? Ska man utgå från något värde? [/citat]Någon generell regel finns det inte. Det beror på vad man fotograferar. Vid ISO100, när man fotograferar inne i en stad, tycker jag det ofta funkar bra med kanske 10-15 sekunder. Hus och markytor, belysta av gatljus, brukar då synas rätt bra. Fotograferar man ute på landet, utan gatubelysning, får man räkna med betydligt längre exponeringstider. Jag har sett en del roliga foton av stjärnhimlar. De har exponerats under flera timmar. Då ser man hur stjärnorna vandrar över himlen. De bildar "ljusbågar" utefter sin färdväg. Dessa "ljusbågar" följer cirklar, som alla har en och samma medelpunkt någonstans vid polstjärnan.

—Friedrich Nietzsche

Comment

• CyberPet
                  Medlem
                  • 1999-12-04
                  • 3696

Man kan väl säga också att ju högre bländartal du har, desto mer skärpedjup får du, så vill du ha en vy över något och att både det som är nära och långt borta ska vara i fokus, så bör du ha en bländare på mellan 11 och 22 (ju högre siffra desto bättre). Men desto högre bländartal du har, desto mer ljus måste in i kameran för att allt inte bara ska bli ett evigt mörker.
                  /Petra
                  If you see someone without a smile, give them yours.

Comment

• Poteta
                    Medlem
                    • 2005-05-13
                    • 3014

[citat=CyberPet]Man kan väl säga också att ju högre bländartal du har, desto mer skärpedjup får du, så vill du ha en vy över något och att både det som är nära och långt borta ska vara i fokus, så bör du ha en bländare på mellan 11 och 22 (ju högre siffra desto bättre). Men desto högre bländartal du har, desto mer ljus måste in i kameran för att allt inte bara ska bli ett evigt mörker. [/citat]

Aha, då kan man köra på A-läget, ställa bländaren på t.ex. 22 och låta automatiken sköta slutaren? Måtte det bli kväll snart så man får prova!
                    Mitt företag

Comment

• dahlgren
                      Moderator
                      • 2001-08-23
                      • 1442

[citat=Dryden]Det där lät intressant. Men, jag berättade om mina planer för en kollega som då erbjöd sig att försöka bygga en egen. Återstår att se hur det blir och hur det fungerar. Tanken var då en typ av switch, som då kan låsa avtryckaren i ett av lägena.

Som sagt, får se hur det fungerar. Ingen som har erfarenheter av ett liknande hemmabygge? [/citat]
                      Jag byggde själv en trådutlösare till min minoltadimage 7i. Det var en enkel konstruktion, kopplades två at tidften ihop så fokuserade den och kopplades alla tre ihop så tog den en bild. kostade 50 kr till ksillnad från 500 kr orginal.

Comment

• Dryden
                        Medlem
                        • 2002-08-03
                        • 12245

Sådär. Då var hemmabygget klart. Det krävdes följande:

» 1st Adapter 2,5 mm stereopropp till 3,5 mm stereouttag, 35:- (artikelnummer 38-1618 hos Clas Ohlson)
                        » Audiokabel, kansk runt en tjuga?
                        » En liten knapp, en liten switch och ett litet rör att hålla anordningen i.

Knappen fungerar som avtryckare och även fokus. Switchen används för fokus och även bulbläget. Testade prylarna förut och det fungerade perfekt. Total kostnad? Kanske runt 70 spänn, mot 250:- för original.
                        Attached Files
                        Last edited by Dryden; 2010-06-04, 11:13. Reason: Uppdaterade länken till Clas Ohlsson.

Comment

• silfver
                          Medlem
                          • 2003-04-03
                          • 9709

Jaaaaa, nu fattar jag. Haha, vad trög jag är.

Jag har hela tiden trott att ni som gjort hembyggen skapat en slags grej som trycker ner kameraknappen. Haha. Men jag antar att man utlöser den digitalt.
                          Silfver Creations

Comment

• Dryden
                            Medlem
                            • 2002-08-03
                            • 12245

Någon som har testat eller kan rekommendera något annat filter?

Comment

• Gardell
                              Medlem
                              • 2002-07-29
                              • 591

Kaffebrus har bra och billiga filter. Verkar finnas för 149:- för 58mm. Titta även på Tradera, där brukar man kunna göra nåt klipp. Även Kaffebrus säljer där.
                              // Gardell

Comment

• Dryden
                                Medlem
                                • 2002-08-03
                                • 12245

Tack för tipset!

Nu börjar jag snacka optik så jag flyttar mig till en mer lämpad tråd.
                                http://www.webforum.nu/showthread.ph...=1#post1099820

Comment

Working...