Jag har ett antal frågor som ni gärna får hjälpa mig med. Jag har tidigare programmerat traditionell ASP men vill gärna hoppa på tåget med ASP.NET istället. :birp Det hör också samman med att vi börjar läsa C++ nu i det systemvetenskapliga programmet och att jag har läst att det går bra att programmera ASP.NET med C++.
1. Jag har försökt att hitta information på internet om hur det fungerar med C++ som språk för ASP.NET men det enda jag hittar är ATT det går att använda men inte några exempel. Så ni som ha bra länkar, böcker m.m får gärna berätta om det.
2. Är det lite "overkill" att köra C++ som språk för ASP.NET applikationer och bör jag istället satsa t ex på C#?
Japp det var mina frågor för denna gång, hoppas det är fler som tycker detta kan vara intressant och i såna fall så kan ni hjälpa till att diskutera i denna tråd! :e
Precis som du skriver, det är svårt att hitta c++-exempel på just .net-plattformen, vilket kanske är skäl nog att välja c#. Å andra sidan är c++ alltid c++ så det behöver ju inte vara just relaterat till .net... med det i åtanke finns det lite mer c++-materiel att tillgå. :)
c# är ju utvecklat som en del i .net-filosofin och det är gissningsvis det språk som bäst utnyttjar plattformen. Men vilket språk du väljer är i första hand en personlig fråga - kan du redan vb väljer du antagligen vb.net, kan du c++ väljer du antagligen c# (eller c++) och ska du börja från noll så slår jag ett slag för c#!
Det är aldrig "overkill" att använda ett bra språk. c# är för övrigt ett minst lika komplext språk som c++ så du behöver nog inte oroa dig för begränsningar de närmsta åren ska du se... :)
Jag har för mig att det går att utveckla program som använder DotNet-plattformen i 20 språk. Jag har för mig att du kan hitta mer exakta siffror på http://www.asp.net.
/red:
Visual Basic
C#
JScript
C++
J#
APL
Cobol
Component Pascal
Delta Forth .NET compiler
Eiffel
Fortran