webForumDet fria alternativet

varför XML?

11 svar · 683 visningar · startad av anders4u

anders4uMedlem sedan apr. 2002286 inlägg

Hejsan.

som webbutvecklare.

behöver man lära sig xml?
:)

jarvkloMedlem sedan juli 20013 295 inlägg

Gör du bara sidor i xhtml - http://xhtml.nu/artiklar/webbteknik/all_xml_du_behover

Skall du bygga eller utnyttja webbtjänster, använda MS.NET eller liknande så tveklöst ja om du frågar mig.
... iallafall såpass bra att du både kan tolka och konstruera en DTD eller ett Schema ;)

asmodieMedlem sedan jan. 2004730 inlägg

En sak som är bra med XML är att du kan skilja på data och design. Det är den största fördelen med XML i webbsammanhang.

Men XML är ett bra sätt att hantera data av olika slag.

SPiNMedlem sedan mars 20005 832 inlägg

Kan man verkligen säga att XML hanterar data? Jag skulle vilja säga att XML lagrar data. Det är ju det enda det kan göra av sig självt.

asmodieMedlem sedan jan. 2004730 inlägg

Lagra, hantera...svårt att definera upp det.

XML dokumentet i sig lagrar enbart data...
men DTD eller scheman som är en del av XML bestämmer hur datan får se ut och XSL som oxå är en del av XML behandlar designen, hur datan skapresenteras. Så på sätt och vis hanterar den data.

XSL är väl inte en del av XML, utan står av sig själv. XSL används för att hantera XML, DTD och Schema används för att strukturera den. Enligt mig. Det är svårt med definitioner. ;)

men om man behärskar nån bra databasteknik så varför använda xml?

alla program kommer väl kunna läsa xml, men man vill väl oftast "gömma" det som finns i databasen och det kan man väl inte göra med xml?

XML är väl egentligen inte tänkt att ersätta rena databaser, även om det kan fungera som det. XML är tänkt för utbyte av information mellan olika system. Det är ju helt plattformsoberoende, så att man kan skicka information från en Sun Sparc-burk med Solaris på till en klient-burk som kör Windows, och det tolkas likadant på båda systemen. Där har XML sina stora fördelar.

okey, tack :)

nu jag har kommit fram till att jag inte behöver lära mig det :)

Klart att du behöver. XML är guld.

okey, får väl kolla på det i sommar då ;)

VimpMedlem sedan juli 20021 064 inlägg

Ska du som jarvklo nämnde, använda .NET är XML otroligt bra att kunna :)

Genererad på 379 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb