webForumDet fria alternativet

Tips på bra XML-bok?

8 svar · 1 166 visningar · startad av Peeer

PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg

Tänkte fynda lite på rean och köpa mig en bok eller två om XML, men de var inte speciellt billiga upptäckte jag :P
Amazon sålde dem betydligt billigare så jag tänkte beställa därifrån istället. (någon som har koll på hur det är med frakt/tull osv därifrån förresten?)

Har aldrig pysslat med XML innan, så den bör väl inte helst vara allt för avancerad i början, även om det naturligtvis inte är en "bilderbok" jag är ute efter ;), men den får gärna ta upp hyfsat avancerade saker senare i boken. Vill veta lite om varför jag ska använda XML, när, hur osv.
För tillfället arbetar jag med PHP på serversidan, så därför funderade jag lite på den här. Någon som har några kommentarer? Andra tips? Funderar även på att köpa någon mer allmän bok om xml. Tips på det?

hypatiaMedlem sedan feb. 20016 388 inlägg

Flyttas från Litteratur.

Mvh,
hypatia :)

XML-stödet i PHP har tydligen gjorts om helt till PHP5 så det är nog dumt att köpa en bok om XML & PHP i dagsläget. Förslag på en bok som tar upp XML i allmänhet?

DarrenMedlem sedan dec. 2002789 inlägg

Kolla på böcker från wrox. Dessa böcker slår aldrig fel.

Edit:
Dessa skulla jag själv börja med:
Beginning XML
XSLT

Tackar, den första verkade riktigt intressant. Billig var den också :o
Den andra boken stog det inte så mycket om, XSLT?

Fler tips?

/r XSLT is designed for use as part of XSL, which is a stylesheet language for XML.

Äsch, orkade inte vänta så jag beställde båda två idag. :)

VimpMedlem sedan juli 20022 537 inlägg

XSL = eXtensible Style Sheet.
Man formaterar sina XML-sidor med det.

DarrenMedlem sedan dec. 2002789 inlägg

Vimp skrev:

XSL = eXtensible Style Sheet.
Man formaterar sina XML-sidor med det.

Jupp. Ett alternativ av flera för ändamålet.

MutsMedlem sedan mars 20038 inlägg

Jag har boken XML in a Nutshell från O'reilly ISBN: 0-596-00292-0 tycker den tar upp allt jag velet veta hitills i alla fall. Had den desutom som kursmatrial och läraren hade läst en drös med böcker och tyckte att denna tog upp mest.

262 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
130 ms — hämta forumlista (db)
127 ms — hämta statistik (db)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)