mozillaMedlem sedan juli 20011 084 inlägg Var inne i bokhandeln idag och såg att de hade halva priset på en del datorböcker. Och eftersom jag är lite intresserad av XML tänkte jag nu slå till och köpa en. Men när jag står där i hyllan ser jag att det finns två böcker, ganska snarlika och med exakt samma pris(båda från samma förläggare)
Böckerna är:
- XML - XML DTD:er Och XSL Avancerad Pocket
- XML - programmering Avancerad Pocket
Min fråga är nu om det är någon som har någon erfarnhet av dem(eller någon av dem)?
Jag är ute efter en bok som ganska grundläggande tar upp XML och hur/vad man använder det till på bästa sätt. Jag kan redan lite om XML, som jag lärt mig på egen hand.
Vad jag förstår av böckerna så tar den första upp det helt från grunden medan den andra(enligt baksidan) kräver förkunskaper inom XML. Någon som har läst det och kan säga hur mycket förkunskaper som krävs?
celiaMedlem sedan dec. 20012 532 inlägg Jag hade den andra boken när jag pluggade. Som det står på baksidan så ligger tyngdpunkten på hur man använder XML med ASP, PHP och SQL Server. Vill du använda XML med tex ASP så köp den boken, annars köper du den andra :) Jag hade inte mycket till förkunskaper vad gäller XML men hade inga problem att förstå det som gicks igenom.
UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg Jag har ingen erfarenhet av dessa böcker, men gör vissa reflektioner i alla fall:
-
Varför handlar det bara om DTD när den beskriver hur en xml-standard ska beskrivas? Xml schema har faktiskt funnits under några år nu. Den standarden förtjänar en betydligt mer grundlig genomgång än bara ett kort omnämnande, som tycks vara fallet här. Boken ger därför ett gammalt intryck.
-
Kan inte se något fel på innehållet utifrån innehållsförteckningen. Möjligen kan man säga att den borde innehålla mer än vad den gör. Man skulle kunna se det som en programmeringsinriktad bok som bör kompletteras med annan xml-litteratur.
mozillaMedlem sedan juli 20011 084 inlägg Tack för era kommentarer. Glömde säga att både böckerna är från samma år(första September 2001, den andra December 2001)
Får också känslan av att den andra boken är mer programmeringsinriktad som ni säger. Det är iofs trevligt. Men det viktigaste för mig är att grunderna är bra förklarat så man senare kan utveckla i det språk som passar då.