webForumDet fria alternativet

Strul med XML-data i HTML

3 svar · 561 visningar · startad av sabbacus

sabbacusMedlem sedan juli 2002630 inlägg

Tjaba. Det är sent på natten nu så jag orkar inte skriva några avancerade utlägg så:
Jag vill få ut värdena som finns "i" SPAN-taggarna (som då hämtas från XML-filen) men jag kan bara hämta värdena ifrån <Invoice>-taggen. Alla värden som ligger i "undertaggar" såsom <shipTo> lyckas jag inte få ut.
Vad gör jag för fel?

HTML-fil
XML-sida
Stilmall (om någon är nyfiken)

Allmänna påpekanden om hur jag kan förbättra XML-koden tas gärna emot också för den delen :)

Kan tillägga att sidan inte är värst funktionibel i Mozilla/Phoenix men det beror nog på deras begränsade stöd för XML.

Tackar på förhand.
/M

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Kan tillägga att sidan inte är värst funktionibel i Mozilla/Phoenix men det beror nog på deras begränsade stöd för XML.

Njae - det beror nog snarare på att "XML Data Islands", DSO och samt DATASRC- och DATAFLD-attribut är 100% Microsoft-specifika och därför inkompatibelt med "resten av världen".

Vill du ha motsvarande funktionalitet även i Mozilla bör du gå över till att använda XSLT istället, för det är W3C-standard ;)

sabbacusMedlem sedan juli 2002630 inlägg

Det här är en labb i en XML-kurs och vi ska göra skiten med dso, datasrc osv. Jag har redan gjort det med XSL och kan (nu när jag vet att det är browserspecifika saker vi pratar om) inte förstå varför vi ska göra det med det här. Det lär inte vara något som är direkt hyperutbrett då det är browserspecifikt...

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Nej det är ju inte tillgängligt för fler än de 90+% som kör MSIE :e

Skämt åsido - det där med att MOZ/NN stöder XML är ju trots allt relativt nytt... DSO är (med webbmått mätt) ganska gammalt... Och jag kan förstå de som tycker att XSLT är betydligt mer kryptiskt och svårsmält än DSO om man inte har sett någondera förut...

Annars håller jag med dig fullt och fast - och det är bland annat därför jag (tyvärr) inte kan vara till hjälp med DSO-detaljerna :bire

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)