webForumDet fria alternativet

asp

5 svar · 421 visningar · startad av arvjos

arvjosMedlem sedan juni 2002129 inlägg

hejsan

jag testade att skriva in lite asp kod och testade men jag fick bara att filen inte innehöll wml. självklart använder jag det...

vad gör man för att få det hela att funka. testade att döpa filen både till .asp och .wml men ingen funkade...

Tack

/Arvid

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Har du ställt in rätt ContentType?
se t.ex.
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=47942

Om du redan har det, så är det nog tyvärr omöjligt att klura ut felet utan att få se på koden ;)

var?

nja...men var får jag tag i den filen. har ju inte den på min dator och jag vill testköra här...

Tack

solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg

Får tag i vilken fil?

Hade du angett ContentType?

filen

när jag anger det där hänvisar jag väl till en fil. contenttype är det jag snackar om. den filen tror inte jag att jag har på min dator...var får jag den...

om det inte är någon fil vad ska jag skriva då då. ska det vara application/... lr?

tack

arvid

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Hmm...
Två varianter:

1. Skapa filen med din WML-kod som t.ex. "minwapsida.asp" under din webbrot med kodraden <%Response.ContentType = "application/wap.vnd.wml" %> först i filen....
    Surfa sedan upp filen som vanligt via din webbserver.
    Kod:
<%Response.ContentType = "application/wap.vnd.wml" %>
<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
<!DOCTYPE wml PUBLIC "-//WAPFORUM//DTD WML 1.1//EN"
     "http://www.wapforum.org/DTD/wml_1.1.xml">
<wml>
<card id="main" title="Hej kompis!">
<p>
Kolla - en WAP-sida!
</p>
</card>
</wml>

Variant 2)
Ställ in din webbserver till att returnera filer med extensionen ".wml" som "application/wap.vnd.wml" och lagra din WAP-sida som "minwapsida.wml". Samma kod som ovan. men utan raden "<%Response.ContentType = "application/wap.vnd.wml" %>"

I IIS gör du det i din "site manager", Fliken "HTTP-headers" - knappen "MIME map"...

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)