Hej,
1.) Försöker förstå när jag ska använda XML. Säg att jag vill skapa en enkel telefon-lista med XML. Hur matar jag enklast in data i XML-filen? Säg att jag har 200 personer som ska in. Ska man då skriva <fornamn>Olle</fornamn><fornamn>Lisa</fornamn> för hand 200 gånger eller är det vanligast att man läser in data från databas mha något skriptspråk och genererar XML-filen automatiskt.. hur förresten.. mha t.ex. ASPs FSO?
2.) Säg att XML filen med telefon listan är klar. Hur gör jag för att läsa från XML filen så att den kan fungera som underlag för en HTML fil t.ex? Om man använder ASP så gör man ju ett databas anrop till ODBC kopplingen och loopar fram data. Gör man likadant i XML?
3.) Hur kopplar jag slutligen en XSL till XML filen? Läste att man kunde en använda en parser som hette Saxon men vet inte hur man använder den. Finns det nåt annat sätt?
Skulle vara kanon om någon kunde hjälpa till med detta. Det finns gott om material som förklarar syntax, t.o.m. i detalj, men att komma igång med det mest grundläggande som det jag undrade om var svårt för mig att hitta.
------------------
"Between stimulus and response is a pause wherein our ability to choose lies".