Emisson: Informationsutbyte mellan servrar och olika miljöer.
Frågor:
1. låter intressant, hur går det till?.
Det kan jag inte ge något generellt svar på, men man kan ju t.ex. formatera informationen från en databas som XML (det finns t.o.m. färdiga funktioner för det i bl.a. ADO), och skicka över detta till en annan server som sedan tolkar innehållet och visar det/lagrar det i databas etc.
2.Kan jag skicka en fil till en annan server genom socket anslutning eller nåt sånt eller?
Nej. Kommukationen sker genom att man skickar ren XML mellan datorerna.
4. med HTTP eller nåt sånt kanske?.
....precis. Det är ett vanligt sätt, men man kan tänka sig andra transportmedel, t.ex. e-post.
Emission: Visning av samma information för olika typer av klienter(t.ex. WAP-gränssnitt och HTML-gränssnitt ur samma fil, typ..).
Frågor:
1. Hur går det till?
Om du tänker dig att du har ...
<PRODUKTER>
<PRODUKT>
<NAMN>Bulle</NAMN>
<PRIS>123,50</PRIS>
</PRODUKT>
<PRODUKT>
<NAMN>Limpa</NAMN>
<PRIS>128,50</PRIS>
</PRODUKT>
</PRODUKTER>
så kan med rätt transformation/stylesheet bestämma om det ska resultera i
<TABLE>
<TR>
<TD>Bulle</TD><TD>123,50</TD>
</TR>
<TR>
<TD>Limpa</TD><TD>128,50</TD>
</TR>
</TABLE>
eller..
<wml>
<card id="produkter">
<p>
bulle, 123,50:-<br/>
limpa, 128,50:-<br/>
</p>
</card>
</wml>
XML:en måste bli något för att kunna visas, i detta fall HTML eller WML.
Emission: och när jag vill beskriva komplexa objekt/strukturer, utan att behöva skapa jättekomplexa databser.
Frågor:
1. Hur går det till?.
Det kan jag inte ge ett generellt svar på, men det är bekvämt att beskriva komplexa hierarkier mha. XML.
1. Kan man då lagra saker med hjälp av XML, på servern eller klienten?.
Japp. XML lämpar sig mycket väl för lagring.
2. Kan man då skapa Objekt med XML?, för att sedan styras med typ Java-script?, på servern eller klienten?.
Ja, man kan göra i rpincip vad som helst. Vad gäller just objekt finns en standard (på gång) kallad SOAP, som bygger på XML. Kolla in den.