Skulle någon kunna beskriva det kraftfulla i XML. Att det ligger i framtiden har jag förstått, men vad kan det användas till som inte går att lösa med andra kod/programmerings språk?
//Alex
1 svar · 605 visningar · startad av aha
Skulle någon kunna beskriva det kraftfulla i XML. Att det ligger i framtiden har jag förstått, men vad kan det användas till som inte går att lösa med andra kod/programmerings språk?
//Alex
Skulle någon kunna beskriva det kraftfulla i XML.
Dess enkelhet. :)
XML är ett s.k. metaspråk att användas till att skapa markeringsspråk (markeringsspråk är språk som används för att markera / beskriva data - HTML är ett markeringsspråk t.ex.). XML är alltså inget färdigt språk.
Exempel på språk som kommit ur XML är WML, XHTML, SMIL, SOAP m.fl. Finns en hel uppsjö. Du kan även skapa dina egna. Vad du använder dessa till är helt upp till dig (kan t.ex. vara en klient- / server-applikation där ett XML-baserat språk används för kommunikationen mellan dem).
Det har funnits metaspråk liknande XML redan tidigare. Framför allt kommer man då att tänka på ett metaspråk kallat SGML (det är SGML som gamla HTML bygger på). SGML är dock väldigt komplext och svårlärt, så därför skapade man XML som är mycket enklare att lära och använda.
Att det ligger i framtiden har jag förstått, ...
Beror på vad du menar. XML lever och används i allra högsta grad redan idag. :)
... men vad kan det användas till som inte går att lösa med andra kod/programmerings språk?
Programmera kan du inte göra med XML. XML-baserade språk används för att beskriva data (om du lagrar information om böcker, så vill du kanske markera i den informationen vad som är titel, vad som är författare, vad som är förlagsnamn o.s.v. - denna information kan sedan väldigt enkelt plockas ut på maskinell väg eftersom XML är standardiserat, och det redan finns färdiga verktyg för det).
------------------
Robban < robban@lipogram.com >