Om vi säger att jag vill ha ut alla <population> går det att göra på nåt sätt? så att varje gång sidan laddas på min server så hämtar den info från den där xml-filen?
Eller måste jag använda php eller asp på nåt sätt?
*En som fattar nada av xml men vill ha ut informationen* :)
Kan man få ut informationen ur ett .xml dokument som ligger på en annan server?
Jupp. De flesta parsers kan hämta information mha en URL...
UrMe skrev:
Om vi säger att jag vill ha ut alla <population> går det att göra på nåt sätt? så att varje gång sidan laddas på min server så hämtar den info från den där xml-filen?
Eller måste jag använda php eller asp på nåt sätt?
Du *kan* använda client-side Javascript + MSXML om du vill, men det rekommenderas *inte* om du inte kan begränsa dig till besökare som kör MSIE6... (visst - det funkar någorlunda i MSIE5 också, men buggarna är fler där !)
Principen för hur du gör framgår av http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=41499
ASP - Metoden "load" i MSXMLDOM kan hämta filer över nätet också - även om det kanske är bättre att använda XMLHTTP (sök på xmlhttp i ASP-forumet - där finns *mycket* info! )
Nä du väl hämtat filen kan du antingen hämta informationen programmässigt via t.ex. DOM (speciellt bra om du vill plocka ut värden för vidare bearbetning) eller också kan du transformera utseendet med XSLT om du bara vill visa upp informationen...
Just nu använder jag mig av fopen i php.. och det fungerar väl om man bara vill lista all information rätt upp och ner. Dock har jag lite problem att hämta specifik information.. t.ex bara 2 specifika taggar..
Men det som är målet är att kunna sortera informationen..
Ok.
Antar att du kör liknande teknik som i PHPBuilder-exemplet...
Prova att modda characterData(), startelement() och endElement() till att lägga in innehållet för de taggar du är intresserad av i olika globala arrayer i stället för att skapa HTML-taggar direkt.
Sortera sedan dessa parallelt med array_multisort() i den ordning du är intresserad och skapa HTML-koden genom att loopa genom arrayerna när hela parsningen är avslutad... (pust! - finns säkert smartare sätt också ;) )