webForumDet fria alternativet

Xml och Xhtml

6 svar · 614 visningar · startad av lucgo446

lucgo446Medlem sedan aug. 2002221 inlägg

Jag studerar på Liu och håller på att skriva en uppsats om Xml. Det är dock vissa frågetecken jag forfarande har, ni kanske har nåt svar på dessa?

[ 1 ] - Tack vare xmls upptaggning, kommer detta att underlätta för sökmaskiner att hitta rätt information? Kommer xml - filer vara öppna för sökmaskiner?
[ 2 ] - I hur stor utsträckning kommer xml att användas av privat personer?
[ 3 ] - Visst är det bara stora företag som kommer utnyttja xml, företag med mkt information? har jag fel?
[ 4 ] - En Xml-fil liknar en databas, kan man se det så?
[ 5 ] - Kan nån föreslå en bra site där xhtml anropar xml och som har bra design?

Väldigt tacksam för svar

trexter.comMedlem sedan apr. 20021 203 inlägg

Som jag tror:
1:an Ja.. iaf så kommer t.ex. XHTML-kod som skpas ut av XML-kod vara bättre utformad vilket är lättare att söka igenom för en motor som google.com

2:an Jag tror aldrig att små hemsidor kommer använda XML, det är nog för omständigt.

Du kan kanske läsa någonting intressant på http://w3schools.com om XML:s framtid. (Sedan ska det tilläggas att jag själv inte är någon expert eller ens duktig på XML.)

:)

lucgo446Medlem sedan aug. 2002221 inlägg

ok bra sida!

jo jag har ytterliggare en fråga:

Finns det en gratis xml-editor som är bra :q url?

trexter.comMedlem sedan apr. 20021 203 inlägg

lucgo446 skrev:

ok bra sida!

jo jag har ytterliggare en fråga:

Finns det en gratis xml-editor som är bra :q url?

Det finns på samma sida! Under Web Building någonstans... den heter XMLSpy :)

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

[ 1 ] - Tack vare xmls upptaggning, kommer detta att underlätta för sökmaskiner att hitta rätt information? Kommer xml - filer vara öppna för sökmaskiner?