webForumDet fria alternativet

Xml och Xhtml

6 svar · 614 visningar · startad av lucgo446

lucgo446Medlem sedan aug. 2002221 inlägg

Jag studerar på Liu och håller på att skriva en uppsats om Xml. Det är dock vissa frågetecken jag forfarande har, ni kanske har nåt svar på dessa?

[ 1 ] - Tack vare xmls upptaggning, kommer detta att underlätta för sökmaskiner att hitta rätt information? Kommer xml - filer vara öppna för sökmaskiner?
[ 2 ] - I hur stor utsträckning kommer xml att användas av privat personer?
[ 3 ] - Visst är det bara stora företag som kommer utnyttja xml, företag med mkt information? har jag fel?
[ 4 ] - En Xml-fil liknar en databas, kan man se det så?
[ 5 ] - Kan nån föreslå en bra site där xhtml anropar xml och som har bra design?

Väldigt tacksam för svar

trexter.comMedlem sedan apr. 20021 203 inlägg

Som jag tror:
1:an Ja.. iaf så kommer t.ex. XHTML-kod som skpas ut av XML-kod vara bättre utformad vilket är lättare att söka igenom för en motor som google.com

2:an Jag tror aldrig att små hemsidor kommer använda XML, det är nog för omständigt.

Du kan kanske läsa någonting intressant på http://w3schools.com om XML:s framtid. (Sedan ska det tilläggas att jag själv inte är någon expert eller ens duktig på XML.)

:)

lucgo446Medlem sedan aug. 2002221 inlägg

ok bra sida!

jo jag har ytterliggare en fråga:

Finns det en gratis xml-editor som är bra :q url?

trexter.comMedlem sedan apr. 20021 203 inlägg

lucgo446 skrev:

ok bra sida!

jo jag har ytterliggare en fråga:

Finns det en gratis xml-editor som är bra :q url?

Det finns på samma sida! Under Web Building någonstans... den heter XMLSpy :)

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

[ 1 ] - Tack vare xmls upptaggning, kommer detta att underlätta för sökmaskiner att hitta rätt information? Kommer xml - filer vara öppna för sökmaskiner?
XML används till väldigt mycket som inte är "publikt", men när det gäller presentationsdata som publicerats som XML i form av t.ex XHTML så kommer det möjligtvis vara något lättare för sökmotorerna att parsa datat, inte på grund av upptaggningen utan pga av de strikta reglerna, man behöver inte ta så stor hänsyn till att folk kan ha gjort fel.

Du menar för personligt bruk, som ett sätt att lagra data? Antagligen i en viss utsträckning via verktyg, men då sker det ju osynligt för användaren. Greta, 65 kommer aldrig att sitta och handknacka XML-filer med smaskiga kakrecept....

[ 3 ] - Visst är det bara stora företag som kommer utnyttja xml, företag med mkt information? har jag fel?
Nej, XML används i allt från konfigurationsfiler till olika protokoll för att prata mellan olika system etc. Det är inget speciellt magiskt eller upphetsande med XML, det används till allt möjligt och inte bara för att tagga upp stora datamängder.

[ 4 ] - Xml är till för att spara data och överföringar, men behöver andra språk såsom Java för att göra nånting med det. Hur är det? kommer en xml-fil att bestå av endast ett "object" eller kommer alla "objekt" vara på en och samma fil?
Jag förstår inte riktigt hur du menar. XML är egentligen bara ett smart sätt att lagra både data och metadata (data om datat) i samma struktur. Hur man använder det skiljer sig väldigt mycket åt.

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Re: Xml och Xhtml

[ 1 ] - Tack vare xmls upptaggning, kommer detta att underlätta för sökmaskiner att hitta rätt information?

Hmm... Inte nödvändigtvis... Sökmotorerna måste *förstå* taggarna för att det skall vara någon idé (som att t.ex. <författare>, <author><upphovsman> och <writer> kan tänkas innehålla samma information... det är det som man försöker tackla i "the semantic web".
Läs om det på http://www.w3.org/2001/sw/ och http://www.semanticweb.org/knowmarkup.html#semantics

Kommer xml - filer vara öppna för sökmaskiner?

XML-filer == textfiler med MIME-typen text/xml eller application/xml... Text hursomhelst, så svaret är ja, men bara om sökmotorerna bryr sig om att tolka informationen, och lär sig förstå taggarna...! (det är ju lättare i HTML som har <meta keywords> och där det bara finns *en* uppsättning taggar med fast betydelse att hålla reda på ;)

IMHO mycket stor - även om man kanske inte kommer att vara medveten om att det just är XML man använder (se nedan ;) )

IMHO - Ja. Fast privatpersonerna kanske inte kommer att vara medvetna om att de använder XML, lika lite som MSWordanvändare är medvetna om att de använder RTF när de sparar en fil... ;)

[ 4 ] - En Xml-fil liknar en databas, kan man se det så?

XML är ett sätt att formatera text. Det finns programvaror som hanterar XML som om det vore en databas, XPath (som man använder friskt i t.eex. XSLT-mallar) kan anses vara en sorts "databasfråge"-språk om man så vill, det finns SQL-liknande frågespråk som kan användas mot XML-formaterad information osv.

[ 5 ] - Kan nån föreslå en bra site där xhtml anropar xml och som har bra design?

Hmm... Hur menar du ? Kanske hittar du något på http://www.bayes.co.uk/xml/index.xml

Finns det en gratis xml-editor som är bra

http://xmlcooktop.com - gratis, men finns bara för Windows ;)

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Som ett faktiskt exempel på hur XML kan användas av privatpersoner så använder Suns kontorssvit OpenOffice/StarOffice XML för att lagra dokument (kalkylblad, ordbehandlingsdokument et.c.), men precis som jarvklo säger, det är inget som användaren tänker på (om vederbörande inte är teknikfascist, vilket vi väl alla är lite till mans, eller hur?) eller ens behöver veta.

Vad gäller om huruvida XML skulle kunna likna en databas kan man väl säga att ja, det kan det göra, var god definiera "databas" eller ställ dig sist i kön. Det är som att fråga om man kan färdas med en maskin; det beror på vad den är byggd för ;)

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)