Först och främst så måste jag ju säga att det verkar ganska svårt att få till någonting "riktigt" med XML, det verkar kräva ganska omfattande kunskaper.
Njae - XML är bara ett relativt enkelt, standardiserat, sätt att formatera text på...
Det som är komplext är att det går att använda till så mycket ;)
Skulle man kunna göra ungefär samma applikation som du gjort och istället använda en Access databas?
Visst. Vi lagrade färdigformaterad XML som text i en databas där varje text fått ett indexnummer. Man kan lika gärna använda filsystemet om man vill det (eller Access)
Och förresten, varför används en SQL Databas över huvudtaget. Då är det väl inte längre plattformsoberoende om någon annan ska fortsätta på applikationen och använder Oracle istället?
Hade vi använt några MSSQL-specifika features hade du haft helt rätt, men enklare SQL-satser som "SELECT * FROM tabellen WHERE textid=17" är ganska portabla mellan olika SQL-motorer ;)
Och hur kommer det sig att du använt DTD:er.
Det var som sagt 1999... Men faktum är att jag hade använt en DTD om jag skulle ta fram samma enkla struktur idag också! (se nedan)
Ä inte Schema en smartare lösning? Vad är det för skillnad på dem och när använder man vad?
Hmm... Det finns ju tre olika sätt att skapa XML-baserade taggspråk på:
- DTD
DokumentTypDefinitioner bygger på logik, och har mycket begränsade möjligheter om man vill använda olika datatyper.
Däremot passar DTD:er utmärkt när man vill skapa enklare, textbaserade, märkspråk typ xhtml1.0 eller WML
- XML Schema
Ett taggspråk (baserat på en DTD faktiskt ;) ) som man kan använda att skapa taggspråk som innehåller olika datatyper.
Scheman ger ungefär samma möjligheter att skapa datastrukturer som finns i ett modernt programmerings- eller scriptspråk till priset av en ökad komplexitet.
- RelaxNG
Ny, enklare standard för att skapa taggspråk. Togs fram som en reaktion på att Scheman blivit så komplexa.
Det finns en bra sammanfattning (med exempel på användning i senaste AListApart )
Välj det som passar bäst för det som du håller på med (eller det som du kan bäst). Hursomhelst är det IMHO en smaksak vilket som är "smartast" (pss som jag anser att det är en smaksak om C++ eller Java är "bäst" :e )
Kan man transformera XML-kod med hjälp av XSLT till HTML också (istället för XHTML)?
Jupp! - det är bara att använda <?xsl:output method="html"?> i sin XSLT-mall
Och hur många webläsare kan idag visa XHTML egentligen?
Hmm... Den frågan är lite mer komplex än man kanske tror... Det finns två svar:
-
Alla webbläsare efter NN2 (ja faktiskt NN2!) klarar av att visa xhtml som skrivits som "HTML-kompatibel" och som servats med MIME-typen "text/html" (dvs angivet antingen med filändelsen .html eller med <meta>-tagg för content-type eller via programsats i ASP/PHP-sats för "response.contenttype" (typ) ).
Mer om HTML-kompatibilitet
-
Om man servar ut sin xhtml med MIME-typen "application/xhtml+xml" (se W3C) så gäller såvitt jag vet MSIE6, Moz1 eller NN6.
Moz-gänget föreslår dessutom att man bör börja med filändelsen ".xhtml"...
Ledsen om det är mycket frågor mern jag tror det kan hjälpa mig en hel del om jag får svar på dem.
Ärente de som wF e till för rå? "Om man inte frågar ,får man inga svar" som en vis man en gång skrev
:e