webForumDet fria alternativet

XML/XSL verktyg

14 svar · 957 visningar · startad av Riri

RiriMedlem sedan dec. 2000182 inlägg

Hej,

Jag skulle behova en bra editor for att skriva XML och XSL filer, har letat men utan nagot vidare resultat. Ar bara ute efter nagot enkelt dar taggar fargkodas osv.

Forslag, vad anvander ni?

MVH,
Richard

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Jag använder XMLSpy, som jag tycker är mycket trevlig.
Du kan hämta en 30-dagars på https://www.xmlspy.com .

Mvh,

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

TextPad är ett lite mer dynamiskt verktyg som du kan använda för massor av språk/plattformar, m.m. Det finns nya, fräscha syntax-highlightning-filer att hämta under länken Add-Ons > Syntax Definitions som du bara packar upp till mappen samples i TextPad-mappen.

Mycket trevligt verktyg, om man inte bara är ute efter en XML-editor. :)

RGBMedlem sedan dec. 1999419 inlägg

Brukar också köra med Textpad som xml-editor. Helt klart bästa texteditorn. Lite surt är det dock att det inte går att redigera i hex läge.

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

XML öppnar man inte i hex-läge... ;)

RGBMedlem sedan dec. 1999419 inlägg

Det händer inte ofta men då och då öppnar jag en XML-fil i hex-läge och kikar på de två första byten. ;)

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Jag använder f.n. helst XML Cooktop eftersom jag är för snål för att investera i XMLSpy :)
Den är (förutom gratis ;) ) dessutom en bra hjälp med att komma igång med XSLT-transformationer och innehåller många bra "code-bits" man kan använda...

Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Proffsen använder XMetaL. ;)

Dags att aktualisera denna tråd.

Jag söker en gratis xml/xsl-editor som inte heter XMLCooktop. ;)
Den skall vara fantastisk, liten och snabb, och ha en underbar färgkodning och code completion för xsl. Var hittar jag den?

Jag vill byta bort XMLSpy som har alldeles för många buggar i sig för att jag ska vilja använda det längre (har tröttnat ordentligt på de nya versionerna, dock var v 3.5 okej).

Det är viktigt att den är gratis, för den kommer antagligen att installeras på ett flertal maskiner. :)

Vad har ni för tips? Jag kan ju gå igenom allt som finns att ladda hem, och prova själv om det är bra, men jag vill ändå veta om det är någon därute som har ett tips till mig. ;)

Mvh

hellboyMedlem sedan aug. 200349 inlägg

Jag använder ett litet program som heter HTML Kit även till XML och XSLT.. tycker det fungerar fint: http://www.chami.com/html-kit/ . Man laddar hem små plugins för de språk man vill använda bara.

DarrenMedlem sedan dec. 2002789 inlägg

Crimson Editor har syntax färgning iaf.
http://www.crimsoneditor.com/

Tack grabbar, här ska testas! :)

Peter SMedlem sedan dec. 20025 483 inlägg

"Trädskägg" :q

:)

Tack Peter, den bara måste testas. :)

aronMedlem sedan mars 2004485 inlägg

Emacs eller Vim är två finfina texteditorer har man nån av dem behöver man inget annnat. Men det blir kanske lite mycket att sätta sig in i. Inte så där enkelts som Notpad att använda.

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)