Jag undrar helt enkelt ifall det är någon som har erfarenhet av att koda en sida helt i xml. Då menar jag genom att använda xml-filer och sedan lägga på en stilmal med xsl. Jag har funderat på att använda det till nästa stora projekt men vet inte ifall jag vågar innan jag har fått svar på två frågor.
För det första är ifall webläsare klarar det i allmänhet?
Ja, sökte vidare lite. IE 6 har stöd men inte IE 5, så det tar stop där som sagt. Får ta en titt på php xml + xsl- renderare och se ifall man kan hitta en lösning för de äldre webläsarna där eller skippa idén helt.
Vi bygger många sidor i xml, men det är nog ingen miljö jag skulle rekommendera om det inte är så att man automatiskt får ut xml filerna från något system.
Men om du vill göra en sida med xml så tycker jag inte att du ska hänga upp dig på att IE5 inte stödjer xml då det inte är många som kör äldre version än IE6. Enligt min statistik på en av mina sidor så kör 0,12% av IE användarna med version 5.x och övriga med nyare versioner.
Det vill jag få ut av xml är ett sätt att kunna separera datan från visningen. Det är möjligt att jag ska leta efter ett sätt som består till 100% av php, så som smarty istället. Fast då kommer jag in på ett annat ämne än xml som kanske inte hör hemma i den här tråden.
Jag ska försökta tänka igenom vad som blir smidigast för att lätta få ihop alla bitarna. Det som ska göras är ett system för webshopar, där tanken att kunna ha ett bakomliggande struktur så som hantera produkter och betalning och sen ha möjlighet att presentera det hela med olika design (olika shopar). Så vill inte fastna i något som sedan känns ohanterbart i frågan om tid för att lägga till och ändra i det.
XML gör sig bäst som informationsbärare. Det går dock att skapa HTML utifrån XML genom t.ex. XSLT. Det skulle innebära att data och presentation hålls isär, precis som du ju vill (och bör) göra.
Som du skriver är det inget fel att gå 100% PHP. Om du vill skulle du kunna skapa en WebService som snackar XML med dina olika webbshoppar. Webbservern tar sedan hand om XML:n, ändrar/anpassar/hanterar datan och skickar den vidare till resp. vy eller template, som kan vara i stort sett vad som helst.
Gör lösningen flerskiktad så kommer du kunna återanvända och byta ut olika delar av lösningen för olika shoppar! :)
Tror jag kommer att hoppa över xml för den här gången. Min tanke var från början att man skulle kunna vinna en del prestanda på servern genom att bara bearbeta data-delarna. Sen skickar man datan och klienten laddar ner en tillhörande stilmall. Alltså skulle rendering och all den hanteringen köras av klienten. Sen ifall caching skulle fungera så att de har kvar stilmallen men man bara skickar ny data till den.
Ifall jag ska sätta ihop allt på servern så känns det som man förlorar lite för mycket av fördelarna då jag inte kan säga att jag tycker xsl tillsammans med xml är det mest lättarbetade sättet jag har testat. Jag tänker istället använda mig av full phplösning med templates istället.
Jag är ingen xml-guru, men html fungerar ungefär som du beskriver det.
Du kan ju ha separat stylesheet med css som cachas i webbläsaren.
Fast jag anar att du syftar på något mer avancerat :P
261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2