Att ha en XML-fil som databas är kanske inte så säkert, men jag skulle gärna veta om det är tekniskt möjligt.
Jag har tänkt mig som så, att man ska kunna lägga till, ta bort och uppdatera poster i i XML-databasen - det mest grundläggande.
Det jag undrar över är - Hur uppdaterar man en XML-fil, utan att befintlig data i XML-filen går förlorad?
Den möjligheten är ju "nödvändig" när man lägger till post, tar bort post eller uppdaterar befintlig post i en XML-fil?
Eftersom jag är nybörjare gällande PHP, så undrar jag. Är det möjligt göra det med hjälp av PHP (DOM)? Om det är så, vore det inte helt fel med ett kodexempel.
///
Javascript behärskar jag, och jag vet att det är möjligt att lägga till, ta bort och uppdatera poster och lagra datan i en cookie. Dessvärre kan man inte spara datan i en XML-fil med javascript, eftersom det är "klientbaserat".
\\\\\
MVH
Mattias
sl0kMedlem sedan maj 2005562 inlägg Med SimpleXML kan du lösa enklare uppgifter.
TroxyMedlem sedan mars 20041 505 inlägg Nackdelen med att använda XML jämfört med ex. SQL är att man inte kan hämta data lika smidigt utifrån uppsatta kriterier.
Om man ex. vill hämta alla poster där "fält1 = x" och "fält2 = y" och "fält3 = ett datum i månaden z" så blir det knepigt och kräver betydligt mer jobb än en simpel SQL-fråga.
plupMedlem sedan sep. 200593 inlägg Troxy>>
Det är inte alls så knepigt o kräver inte alls mer jobb,
med XPath kan man ställa liknande querys mot xml som man med sql gör mot databaser.
Det bästa och mest lärorika är att försöka skriva ihop de önskade funktionerna själv, (men självklart svårast, och kan ta sjukt långt tid om man inte får hjälp).
Kan posta de enklare funktionerna här, snart.
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Jag tror att Troxy menade mer jobb av servern, att servern får arbeta mer. Och det får den. Att läsa in en del poster från en XML-fil med en 500 poster tar faktiskt för lång tid. En databas är alltid att föredra om man gör många läsningar av filen.
-Tack för alla svar. Det gav mig lite mer information om XML och databaser.
Jag ska ta en "titt" på alla förslag ni har kommit med.
- Gott nytt år!!