Hej wf!
Har sökt, men inte hittat något.
Jag har en .xml fil som skriver ut bilder. Det jag inte förstår är hur jag kan få in asp i detta xml dokument? Jag vill kunna hämta sökvägar till bilder från min Databas in i xml´n. Hur fungerar det?
mvh Andreas
Jag vet inte om jag förstår dig rätt, men jag tror att du vill skriva ut xml:en från asp:n o det är inte svårare än att generera en html-sida.
Ungefär såhär:
response.write "<root>"
response.write "<node1>blabla</node1>"
response.write "<node2>blaigenblaigen</node2>"
response.write"</root>"
Är du med på vad jag menar?
/Patrik
Njaa, jag har denna kod i mitt xml dokument:
<pic image="fil.jpg" title="Hej" link="fil.jpg" link_title="Hej" />
denna vill jag ha i stilen med:
<pic image="<%=RS("fil")%>" title="<%=RS("titel")%>" link="fil.jpg" link_title="Hej" />
Och att den loopar tills RS.EOF. Men jag får inte ASP att funka i mitt .xml dokument.. hur gör man?
JosefMedlem sedan mars 20023 561 inlägg Du kan inte köra kod i en xml-fil!
Däremot kan du skriva kod i en asp-fil som tolkas som xml.
Vet du hur asp fungerar?
Har du någon gång gjort en "vanlig html-sida" i asp?
Isåfall är det precis samma tillvägagångssätt.
Med andra ord du gör en .asp-fil som genererar det som skall visas.
Vet inte riktigt hur jag ska förklara, jag vet inte vad du vet? :)
Hej! Tack för era svar. Jag tror att jag fattar, men problemet är att jag sedan hämtar datan i flash, och då används .xml filen, då funkar det inte med en .asp fil? eller har jag missuppfattat?
ja det har du missuppfattat. du kan lika gärna hämta en .asp fil. Det är innehållet på sidan spom är det viktiga, är det ett giltigt xml-dokument ska inte filändelsen spela nån roll.
TroxyMedlem sedan mars 20041 505 inlägg Se till att sätta rätt Content-type i ASP så att mottagaren uppfattar innehållet som XML.
Lägg till den här koden längst upp i ditt ASP-dokument:
Response.ContentType = "text/xml"