webForumDet fria alternativet

Citationstecken (") i XML-attribut

4 svar · 896 visningar · startad av haagel

haagelMedlem sedan feb. 2006134 inlägg

Hej!

Jag har en XML-fil som representerar en mapp med bilder. Varje bild har en egen nod vilken innehåller bildens filnamn, namnet på fotografen, format (ex. 3:2) samt bildtext.

<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>

<picturegroup header="Bildgruppens rubrik">
    <picture filename="bilder/01.jpg" photographer="David Haglund" format="3:2" picText="Bla bla bla...bildtext." />
    <picture filename="bilder/02.jpg" photographer="Malin Bergman" format="2:3" picText="Bla bla bla...bildtext." />
    <picture filename="bilder/03.jpg" photographer="David Haglund" format="3:2" picText="Bla bla bla...bildtext." />
</picturegroup>

Nu är det så att det kan förekomma citationstecken i bildtexten. Det ställer till problem eftersom citationstecken vanligtvis används för att omsluta ett attributs värde. Kan jag på nått sätt göra så att jag kan använda citiationstecken i mina bildtexter?

zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg

Ersätt dem med ". Du behöver också ersätta < med < och & med &.

Tackar zcorpan! Det löste mitt problem! :)

En liten följd-fråga som någon kanske kan svara på:

Jag har sett och läst att man kan skriva <![CDATA[ ...text... ]]> för att ange att texten (...text...) ska betraktas som textdata, vilket ska göra att man kan använda tecken som annars ställer till med problem. När och hur kan man använda detta? Det var det första jag testade, men det fungerade inte i mitt fall. Är det kanske så att man endast kan använda detta när textdatan står mellan start och sluttagg, och inte i ett attribut? (alltså <tagg>...text...</tagg>)

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

haagel skrev:

Är det kanske så att man endast kan använda detta när textdatan står mellan start och sluttagg, och inte i ett attribut? (alltså <tagg>...text...</tagg>)

Yep - så är det.
Huvudregel attribut: http://www.w3.org/TR/xml/#NT-AttValue
Regler för CDATA-sektioner: http://www.w3.org/TR/xml/#dt-cdsection

Ur detta kan man nysta sig fram till att "content" (dvs elementinnehåll) kan innehålla CDATA-sektioner, men att attributvärden inte kan det - som du säger ;)

Tackar! :)

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)