rille31Medlem sedan okt. 2004186 inlägg Håller på och pillar med en sida men har lite problem :(
XMl filerna jag skapat funkar fint hos mig och när jag laddar upp dom visas radbrytningarna korrekt men när jag killen jag jobbar för (finns i USA) laddar upp dom så finns inte radbrytningarna.
När jag laddar upp samma fil så finns dom, han har mailat xml filerna och då har jag varit tvungen att ta bort samt lägga in nya radbrytningar.
Vad kan det bero på, han redigerar filerna i Dreamweaver och det borde väl fungera likadant som en XML editor?
zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg Använder han en Mac?
Maccar brukar spara radbrytningar som CR medan Windows brukar spara dem som CRLF, och *nix bara LF.
Program och XML-processorer borde känna igen alla sorter, dock.
Om det fungerar när du zippar innan du skickar så är problematiken vid själva överföringen.
rille31Medlem sedan okt. 2004186 inlägg Så det är inte bara jag som nattsuddar ;)
Rätt säker på att han använder en windows, har för mig att jag frågade det!
zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg [ot]Kunde inte sova... hade knappt ätit nåt på hela dan så jag vaknade av hunger. :OO[/ot]
aronMedlem sedan mars 2004485 inlägg Är det radbrytningar i textfiler du snackar om eller radbrytnings element?
Om det är textfils radbrytningar så är ju det stor sannorlikhet att zcorpan har rätt. Du kan kontrollera vilka tecken som används för radbrytningar med en hexeditor (t.ex. XVI32, googla för att hitta) 0D 0A sparar notpad i windows för radbrytningar, detta gör så att filen blir större men radbrytningarna syns både i *nix och mac.
rille31Medlem sedan okt. 2004186 inlägg
aron skrev:
Är det radbrytningar i textfiler du snackar om eller radbrytnings element?
Om det är textfils radbrytningar så är ju det stor sannorlikhet att zcorpan har rätt. Du kan kontrollera vilka tecken som används för radbrytningar med en hexeditor (t.ex. XVI32, googla för att hitta) 0D 0A sparar notpad i windows för radbrytningar, detta gör så att filen blir större men radbrytningarna syns både i *nix och mac.
Laddae ner XVI32 och radbrytningarna sparades som OA medans i mina filer var det 0D0A
Så det är där skon klämde
zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg
aron skrev:
Du kan kontrollera vilka tecken som används för radbrytningar med en hexeditor (t.ex. XVI32, googla för att hitta) 0D 0A sparar notpad i windows för radbrytningar, detta gör så att filen blir större men radbrytningarna syns både i *nix och mac.
Alla sorters radbrytningar (0A, 0D, 0D 0A) syns i både *nix och Mac. Det är bara Notepad i Windows som endast klarar av att visa 0D 0A.