webForumDet fria alternativet

Mitt RSS formulär valideras men fungerar ej

XML

10 svar · 687 visningar · startad av lilja

Medlem sedan juli 20041 183 inlägg
Frågan#1

Hallå,

Mitt RSS formulär, http://www.jok.nu/rss.asp, skickas som text/xml och tittar man på det i en webbläsare eller validerar det i t.ex. w3c:s validator så ser allt okej ut. Men om jag vill hämta mina nyheter till t.ex Thunderbird, Firefox eller Widsets (mobil gratis javaapplikation) så fungerar det inte.

I Widsets ser det ut som att alla nyheter har samma datum, Thunderbird "verifierar källan" i en evighet och Firefox kunde inte RSS formuläret implementeras eller så händer inget alls.

Jag skapar RSS formuläret (eller ska man kanske säga flödet?) i en ASP applikation med Response.ContentType = "text/xml". Har ckså testat med Response.ContentType = "application/rss+xml".

Någon som har något tips eller ide om vad det kan vara??

Medlem sedan dec. 20042 245 inlägg

Jag får tre varningar när jag validerar -- testa fixa dem.

Det står - This feed is valid - alltså borde det inte vara några problem. Dessutom så har t.ex. IDG samma varningar och lite till och den fungerar perfekt.

1a varningen klagar på att jag vill säga att det är iso-8859-1 som ska användas men servern som skickar dockumentet tycker något annat...

2a varningen klagar på tiden och jag testade rätta till det och ändra N till GMT i mitt datum format men då blir tiden felaktig. Jag vill inte behöva kontrollera om det är sommartid så därför gör jag som IDG och kör på N...

3e varningen har alla andra också som jag kollat och det fungerar ändå. Det står att den borde finnas med men behöver inte göra de...

Medlem sedan mars 20032 667 inlägg

I NetNewsWire Lite verkar ditt RSS fungera som det ska. :)

Äsh, enda stället hittils då :P Då det inte fungerar på de andra ställena som jag nämnde måste det ju vara något fel??

Om man kunde lösa detta på ett annat sätt kanske. Jag har mina nyheter i en simplen Access databas och vill på något sätt skapa ett RSS formulär genom att använda ASP. Enda kravet är att det ska fungera i slutändan. Någon som har någon bra ide för att automatisera detta??

Äh, jag gjorde om sidan lite och tror inte jag jort något annorlunda. Jag kan inte se det i alla fall? Nu fungerar det i alla fall! :)

Medlem sedan dec. 20041 043 inlägg

Något du kan tänka dig att delge oss vanliga dödliga ?

Försöker hitta ngt schysst sätt att skapa en rss från en sida.

Spook skrev:

Visst, ska se om jag hittar koden så skickar jag med den lite senare... Vet dock inte om mitt sätt är särskillt optimalt men det fungerar ;)

Medlem sedan dec. 20041 043 inlägg

Huvudsaken att det funkar kan jag lugnt säga...
Kan bli ett ganska kul RSS feed när det är klart...

Medlem sedan juli 20013 378 inlägg

Spook skrev:

Hmm..
Vilka krav har du på ditt flöde - tänker du dig t.ex. att du skall kunna skapa podcasts eller pratar vi om "enklast möjliga" RSS-format?

Antar att du har kollat dessa till att börja med ?
http://internetworld.idg.se/webbstudio/pub/artikel.asp?id=237
http://www.webforum.nu/showthread.php?p=962501#post962501

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.868a69e5
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)