"Går" det att skapa en rss-fil av statiskt innehåll?
Alltså text m.m. som är från typ html eller php-sidor.
Använder inga databaser (för tillfället) på min webbsida, och jag undrar därför om det går att spara innehållet (statiskt) av olika sidor i en rss-fil på ett snygt sätt!!?
Kanske förklarade svårare än vad det är... :x :L
Well.. jag hoppas att Ni kan förstå vart jag försöker komma!!?
HenrikAIMedlem sedan nov. 2004112 inlägg Det går alldeles utmärkt. Se bara till att webbservern skickar den som "text/xml" (går oftast bra om man döper den till filnamn.xml) och att formatet på innehållet följer standarden.
HenrikAI skrev:
Det går alldeles utmärkt. Se bara till att webbservern skickar den som "text/xml" (går oftast bra om man döper den till filnamn.xml) och att formatet på innehållet följer standarden.
Nu till en annan fråga, eller två. :r
Hur skapar jag en rss-fil (.xml) på bästa sätt?
Går det på något sätt att "auto-uppdatera" en rss-fil så fort något statiskt innehåll har ändrats/uppdaterats, eller måste detta göras manuellt?
aronMedlem sedan mars 2004485 inlägg Det går att göra manuellt, jag har själv gjort det, det är inte så kul. Det är smartare att skriva nåt form av script kanske som gör jobbet åt en eller använda nått program som är till för att göra denna uppgift ett CMS eller nåt.
Men för att göra ett script så måste man veta vad det är för statiskt innehåll det handlar om såklart och göra en lösning som man själv vill ha den. Om man bara har några sidor där man lägger upp nyhetsposter och så så är det ju inte så jätte svårt.
Hmm ska kanske ta och skriva ett om det nu är så enkelt som jag själv påstår.