PANMedlem sedan feb. 2002130 inlägg Hej!
Sitter med en Excel arbetsbok som ska exporteras i xml format, jag har ingen aning vilket program som ska öppna filen sen.
Men det är väl oberoendet som ska vara det finurliga med xml?
Hittade under "File"/"Save As" som alternativt filformat "XML Spreadsheet".
Undrar om det är jämförbart med "riktig" .xml eller om det är Microsofts egen variant som bara fungerar med Microsoft program. :q
Har ingen erfarenhet av xml, men verkar att få det tillsammans med sommarvärmen.
Trevlig Sommar på er allihopa.
UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg Det är säkert korrekt xml på alla sätt och vis. Så är det förmodligen helt säkert med även all annan xml du kan få ut ur microsoft-program. Med text-editorer kommer du självklart kunna öppna filen. Fast det tjänar ju knappast något till, då texteditorn inte kommer ge dig något spreadsheet att redigera datat i. Du kommer bara se den råa xml-koden. Om något annat program skulle kunna öppna det som ett spreadsheet, beror på om någon har gjort något program som tolkar just Excels xml-kod.
Notera att xml i sig själv, inte standardiserar mer än ett ramverk för att skapa strukturer med taggar och attribut. Sedan ska man ju tolka taggarna och attributen. Det innebär att vi rör oss med en drös standarder som bygger på xml i botten. Det finurliga med xml är att det är relativt enkelt att definiera upp egna standarder för hur filerna ska se ut. Men det krävs fortfarande kunskap om exakt hur någon har definierat sin xml-baserade standard, för att man ska kunna tolka xml-filen.
PANMedlem sedan feb. 2002130 inlägg Mer funderingar kring .xml
Men en excel bok exporterad som xml spreadsheet kan läsas av vilket program som helst som kan läsa .xml filer?
Tittade på en rapport från access som skulle exporteras i .xml format.
Där fanns två olika varianter, dels att exportera data och schema i två olika filer, dels att exportera dem som en kombinerad fil. Detta var i VBA.
Kan jag nu anta att xml spreadsheet innehåller både data och schema?
Vad jag förstår så borde då vilket program som helst som kan hantera en fil av typen .xml kunna hantera filen och plocka ut de önskade uppgifterna.
Eller? :q
Har ni tips om en bra sida att lära sig xml? Gärna på svenska så här i början.
Även denna dag har jag lärt mig något nytt :stud
UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg
PAN skrev:
Men en excel bok exporterad som xml spreadsheet kan läsas av vilket program som helst som kan läsa .xml filer?
Det beror ju på vad du menar med "läsa". Pröva att spara som xml från Excel, och sedan öppna filen med Notepad (eller vilken texteditor som helst). Då får du se hur xml-koden ser ut. Notepad kan helt klart läsa filen. Men Notepad kommer ju naturligtvis inte kunna ge dig några typiska spreadsheet-funktioner för att hantera datat. Du ser bara rå text.
PAN skrev:
Kan jag nu anta att xml spreadsheet innehåller både data och schema?
Ett xml-schema används för att definiera upp hur ett xml-dokument ska se ut, dvs om xml-dokumentet följer den standard som någon har skapat med hjälp av xml.
PAN skrev:
Vad jag förstår så borde då vilket program som helst som kan hantera en fil av typen .xml kunna hantera filen och plocka ut de önskade uppgifterna.
Eller? :q
Nej. Programmet måste dessutom förstå just den xml-baserade standard som just detta dokument bygger på. Som jag skrev, xml är ett ramverk för att skapa strukturer med taggar och attribut.
PAN skrev:
Har ni tips om en bra sida att lära sig xml? Gärna på svenska så här i början.
Det finns säkert många svenska sidor i ämnet, men jag har ingen i huvudet. Annars kan du ju alltid kolla in w3c.org. Där hittar du allt som är värt att veta om xml. Det är där de sätter de grundläggande standarderna (förutom de standarder som man skapar själv, och som bara bygger på xml).