Rubriker ok
Lite svårt att säga, men det bör åtminstone vara ok att länka in rubriker och sedan länka tillbaka till orginaltexten. Precis som praxis är med vanliga länkar.
4 svar · 628 visningar · startad av M@rtin
Hur är det egentligen med RSS? Får man plocka items från RSSer och lägga på sin sida hur som helst? Om man länkar till orginalet alltså? Kan tänka mig att skaparna av sidorna kanske inte blir helt nöjda om man i princip publicerar samma innehåll som dem och dessutom belastar deras servrar med anrop etc. Samtidigt är ju tanken med rss att andra ska kunna utnyttja informationen. Någon som har lite bättre koll på vad den allmänna synen är och vad som är lagligt?
Rubriker ok
Lite svårt att säga, men det bör åtminstone vara ok att länka in rubriker och sedan länka tillbaka till orginaltexten. Precis som praxis är med vanliga länkar.
Huhh, varför har man RSS om man inte vill dela med sig?
Jesper T skrev:
Huhh, varför har man RSS om man inte vill dela med sig?
Varför har man en webbsida om man inte vill dela med sig? Det är ju bara att kopiera & klistra in på sin egen hemsida.
RSS innebär inte "fri information". Upphovsrättslagen försvinner inte per automatik bara för att det är ett enklare sätt att utbyta information.
Använd RSS fritt för privat bruk där du ensam konsumerar RSS:en. Vill du använda det till vidaredistribution, exempelvis på din hemsida, bör du kontakta upphovsrättsinnehavaren.
Något rätt eller fel finns inte, utan varje enskilt upphovsrättsfall måste i regel testas i domstol. Men det tillhör god sed att inte enbart vidarerapportera innehåll för sakens skull. Skulle du själv vilja att någon gör så med ditt innehåll? Oavsett svar så kan det vara bra att informera besökaren om just dina villkor.
(Personligen erbjuder jag RSS-kanaler fritt för privat bruk även på hemsidor, så länge de inte drivs kommersiellt. Men det är mitt val och inte säkert att alla gör likadant.)
borde det inte gå under "djuplänkning".
en blogg på första google träffen :)
http://www.frisim.com/blog/2004/09/12/mer-om-djuplankning-och-rss/